plænerens - større mægnde

Hej,

Jeg har købt hus med 2500 kvm have. Der er MANGE mælkebøtter og hørt plænerens er effektiv mod det.
Jeg kan dog kun finde 1 liters dunke til 30kvm (Toxan plænerens). Findes der plænerens med samme effekt under andet navn og i større mængder?

Jeg er klar over, at nogle nok ikke synes om plænerens og lignende - og det er fair nok.
Hej, Jeg har købt hus med 2500 kvm have. Der er... Vis hele indlægget
20 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
karl smart skrev den 17-08-2020 23:42:19

Er det ikke meget egoitisk at sætte andres rene drikkevand i fremtiden overstyr bare for at have en flot græsplæne .

Ja, ja en eller anden skulle jo lige have den "klemt ud" - selvom spørger netop skrev "Jeg er klar over, at nogle nok ikke synes om plænerens og lignende - og det er fair nok." for at imødegå en sådan kommentarer. Men nogen kan bare ikke lade være. Suk, man bliver så træt.


Det er lovligt at anvende Toxan og anvendes det efter foreskrifterne ødelægger det ikke grundvandet jf. Miljøstyrelsen. Men du er måske klogere end deres biologer. 

https://middeldatabasen.dk/product.asp?productID=50430


telebox skrev den 17-08-2020 21:56:57

Hej,

Jeg har købt hus med 2500 kvm have. Der er MANGE mælkebøtter og hørt plænerens er effektiv mod det.
Jeg kan dog kun finde 1 liters dunke til 30kvm (Toxan plænerens). Findes der plænerens med samme effekt under andet navn og i større mængder?

Jeg er klar over, at nogle nok ikke synes om plænerens og lignende - og det er fair nok.

 Du skal kun sprøjte på mælkebøttens blade, så 1 liter rækker langt. De 30 m2 er vel, hvis man sprøjter hele græsset. Et lille "pist" på dens blade er nok, så "forvokser" den sig, og dør. Brug så lidt som muligt og bare på bladene.

Og det andre skriver med robotten er korrekt. Vi har kun få mælkebøtter i vor have og kun i foråret. Robotten klarer dem. Den sørger også for at holde mosset væk - tror den "stresser" det på en eller anden måde. Der, hvor den ikke kører (ude foran i rabatten), der vokser mosset fortrinligt, selvom der ikke er skygge (som mos gerne vil have).


Vi har nu kørt med robot i 2 år. Det eneste der kan holde mælkebøtter helt væk er mælkebøtte jernet. Der er naturligvis mange blomster som robotten hugger af, men der er også en del som kryber langs jorden. Og fra hver blomst er der vel op imod 100 frø. Det kan give mange til året efter. 
Så ca. et kvarter hver anden dag en lille tur på mælkebøttejagt. Så er der 15-20 der ryger op. 
På den anden side af værkstedet, imellem frugttræer har bunden været helt gult og nu er der helt gråt af frøstande. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 15-05-2023 10:46:08

Vi har nu kørt med robot i 2 år. Det eneste der kan holde mælkebøtter helt væk er mælkebøtte jernet. Der er naturligvis mange blomster som robotten hugger af, men der er også en del som kryber langs jorden. Og fra hver blomst er der vel op imod 100 frø. Det kan give mange til året efter.
Så ca. et kvarter hver anden dag en lille tur på mælkebøttejagt. Så er der 15-20 der ryger op.
På den anden side af værkstedet, imellem frugttræer har bunden været helt gult og nu er der helt gråt af frøstande.

 Jeg er nysgerrig: oplever du at græsset vokser op igen, der hvor du fjerner dem, eller eftersår du samtidigt?

Jeg gør ikke andet end at hive dem op. Det giver et lille hul i plænen, men 2 - 3 dage efter kan det ikke ses. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
ev elmand skrev den 16-08-2023 16:21:09

Jeg gør ikke andet end at hive dem op. Det giver et lille hul i plænen, men 2 - 3 dage efter kan det ikke ses. 

 Haven er gaven der bliver ved med at give (arbejde) 🤣

Jeg bruger også mælkebøttejernet. Den klump jord/græs der følger med op, putter jeg ned i hullet igen når jeg har pillet mælkebøtten fra. Det er hurtigt gjort. Pt. Har jeg 2 mælkebøtterosetter i plænen. 


Når lysten driver værket
Mælkebøtter er der kun i maj måned. Og ganske enkelte her i August. Og trylleriet er at hive dem alle op, medens de blomstrer så der ikke kommer frø som spredes. Efter et par år det overkommelig 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 16-08-2023 22:46:06

Mælkebøtter er der kun i maj måned. Og ganske enkelte her i August. Og trylleriet er at hive dem alle op, medens de blomstrer så der ikke kommer frø som spredes. Efter et par år det overkommelig 

 Det glæder jeg mig til. Har fyldt mange spande hidtil. De er nogle stædige planter. Men det er også hyggeligt at nørde plæne iblandt

Og du skal have blomsterne væk, Selv om du tager dem op med blomst, så ligger de og modner. 
Jeg piller kun ved dem som er i blomst, jeg er ligeglad med nogle blade. Så det er kun i foråret der skal trækkes mælkebøtter op. Så har jeg til gengæld et mindre areal med frugt træer bag mit andet hus (værksted og garage ) Her får de lov at stå, til stor fornøjelse for bier i foråret men fruen er ret sur på dem. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis