Dimensionering af murede søjler

Jeg skal i gang med at lave et drivhus - eller Orangeri som min kone kalder det. Det skal bygges på et støbt fundament og jeg vil gerne have at det designmæssigt ligner vores hus. Derfor vil jeg gerne bygge det op omkring fire murede søjler i samme sten som huset. Da jeg samtidig gerne vil have et "slankt" design, har jeg brug for at vide om min ide holder - i mere end en forstand. Jeg er ikke fagmand, og kender derfor nok ikke alle de rette termer indenfor byggeri, det håber jeg der kan bæres over med :-) - ikke mindst i et forum som dette.

Jeg har hjælp til at støbe fundament og mure op, resten skal jeg selv lave.

Hjørnesøjlerne vil jeg gerne have muret med to sten i hvert skifte, som så drejes 90 grader i hvert skifte. Jeg forestiller mig armering i midten, der er støbt ned i fundamentet. Hjørnestolperne holdes sammen af en "rem" foroven og en forneden og styrkes af spær i taget og lodrette "sprosser" hvori glasset skal lægges.

Størrelsen på huset er ca. 4 x 4 meter. Det skal delvist graves ind i en skrænt så to af hjørnestolperne vil være ca. 1,5 meter høje og de andre to ca. 2 meter høje.

Spørgsmålet er om de murede hjørnestolper kan holde. Dette især hvis det er anbefalingen af der skal murerpap mellem fundament og sten.

Tak på forhånd

Bo Fristed
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er vist et spørgsmål om det bliver søjlerne der holder drivhuset eller omvendt. Tror mest det sidste.
Jeg tænker der skal et stålrør støbes/boltes fast i soklen for hver søjle. Ellers skal søjlerne gøres større.

Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Så 2 hele sten i hver skifte, det giver jo kun en halvtreds centimeter.  Det giver ikke den fornødne stabilitet i konstruktionen. Det vil sagtens kunne bære vægten af taget hvis ikke du bruger glas men derimod termoplader. Jeg har noget lignende men der er en vinkel på søjlerne for at hæve stabiliteten og samtidig er det bygget på en eksisterende bygning.

Du skal overføre vindtrykket på væggene så det kan afsættes i taget, kan ikke lige se hvordan man kan gøre det.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Mener du to løbere i hvert skifte eller en løber ( en hel sten) og en kop ( en halv sten) i hvert skifte? To løbere giver ca. 45 cm udvendig og 22 cm indvendig. De 22cm. vil du fylde op med beton. Det giver en kraftig søjle. Søjlen bliver bliver 6 cm mindre på hver led, hvis du murer løber og kop. Hvis du har nogle mursten, så prøv at lægge et skifte ud, og se hvor stor søjlen bliver både ud- og indvendig. Det giver et bedre billede af søjlen.

fase
To sten lægges side om side i første skifte. To sten lægges side om side i andet skifte, men roteret 90 grader.
Osv deropad.

Det er sådan trådstarters beskrivelse tegner sig for mig. 

Elektronikteknikeren
Gregeren skrev den 17-08-2020 17:42:39

To sten lægges side om side i første skifte. To sten lægges side om side i andet skifte, men roteret 90 grader.
Osv deropad.

Det er sådan trådstarters beskrivelse tegner sig for mig.

Det er helt korrekt. Sådan som jeg helst vil have det lavet, for at få en så slank søjle som muligt. Men jeg er i tvivl om hvorvidt den bliver stabil nok til at kunne holde konstruktionen. 

Annonce
S. Fabrin skrev den 17-08-2020 16:55:44

Mener du to løbere i hvert skifte eller en løber ( en hel sten) og en kop ( en halv sten) i hvert skifte? To løbere giver ca. 45 cm udvendig og 22 cm indvendig. De 22cm. vil du fylde op med beton. Det giver en kraftig søjle. Søjlen bliver bliver 6 cm mindre på hver led, hvis du murer løber og kop. Hvis du har nogle mursten, så prøv at lægge et skifte ud, og se hvor stor søjlen bliver både ud- og indvendig. Det giver et bedre billede af søjlen.

Det er som "Gregersen" har beskrevet det, men jeg kan godt se at søjlen vil være langt mere stabil med en kerne af beton indeni. 

Kermit_369 skrev den 17-08-2020 16:30:43

Det er vist et spørgsmål om det bliver søjlerne der holder drivhuset eller omvendt. Tror mest det sidste.
Jeg tænker der skal et stålrør støbes/boltes fast i soklen for hver søjle. Ellers skal søjlerne gøres større.

Tak. Tanken var et armeringsjern i kernen/fugen, men det bliver nok ikke stærkt nok. Så løsningen er tykkere søjler!

Fristed skrev den 17-08-2020 18:14:13

Det er som "Gregersen" har beskrevet det, men jeg kan godt se at søjlen vil være langt mere stabil med en kerne af beton indeni. 

I første omgang havde jeg også Gregerens løsning i tankerne. Det er også den jeg ville vælge som den pæneste løsning. Hvis du er nervøs for stabiliteten, kunne du føre et stykke jern op gennem søjlen og skrue remmen fast foroven. De andre søjler bliver for bastante.

fase
De nævnte søjler skal nok holde.
Jern er en god idé, evt. Som en gevindstang der støbes ned i soklen og føres hele vejen op igennem rem hvor denne forankres med skive og møtrik. 

Elektronikteknikeren
Mange tak for alle besvarelserne   
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis