Gulvslibning af plankegulv hvad skal jeg bruge?

Hej lds. Jeg har et gammelt plankegulv som ikke er behandlet. Men brædderne er en lille smule ujævne mellem hinanden. Det skal have en omgang så gamle slidmærker ved dørkamme osv forsvinder så meget som muligt.
Hvilken maskine vil i anbefale jeg lejer til sådan et gulv? Vil jeg kunne nøjes med en god excentersliber?
23 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Pacman90

Jeg syntes at du skal give gulvet en nænsom slibning, for at bevare den patina der er i det.
God arbejdslyst.

Jeg har et gammelt gulv fra 1932, hvor der var Tatolbutik.
Da gulvet var blevet slidt, jævnede man de slidte områder over med gips.
Derefter lagde man et nyt trægulv, med brædderne tværs af rummet.
Ovenpå klæbede man et ternet vinylgulv, som med tiden blev dækket af et nyt lag vinylgulv.
Til sidst fik gulvet med tiden 2 lag gulvtæpper.

Her er de 2 lag gulvtæpper.

Det øverste lag vinyl

Det ternede lag vinyl.
Læg mærke til at gulvbrædderne ligger på tværs af rummet.

Det originale gulv fra 1932, som har spartelmasse over de slidte områder.

For ikke at ødelægge den originale patina, blev gulvet slebet med en båndpudser.
Først på tværs med korn 40, dernæst på langs med korn 40, og til sidst på langs med korn 100.

Til sidst fik gulvet en gang linolie.
Vi er blevet rigtigt glade for vores" nye" gamle gulv.

Her er rummet før vi gik i gang.

Her er slutresultatet.
En eksendersliber er lige klejn nok til din opgave. Lej en lidt større model - eksempelvis en kantsliber til gulve. Den er tilpas stor til opgaven, men samtidig tilpas lille til at komme rundt i alle kringelkroge.

De fås i forskellige udgaver, så nedenstående er bare som illustration.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hej tak for svar begge to.
Rantzau vil du mene det er fint og nøjes med at leje sådan en kantsliber fremfor en rigtig af de store gulvslibere? Jeg kan se det trods alt er et par hundrede kroners forskel pr. dag.
Jeg tror ikke gulvet skal have voldsomt meget høvlet af og det er ca. 60 kvm i øvrigt.
Jeg har fornyligt slebet det sidst manglende gulv med en kantsliber. Arealet var godt det halve af dit og tog godt et par timer, da der også skulle tages hensyn efterfølgende gulvfuge.

De større gulvmaskiner var for uhåndterlige i et værelse med skråvægge, dørtrin og andre forhindringer.

60 m2 klarer du uden problemer på en enkelt dag med en kantsliber, bare du har grovkornede slibeskiver i reserve hvis gulvet viser sig at indeholde gammel lak eller fernis. Du kan altid returnerer de ubrugte.

Korn 16 er som nævnt gode at have i reserve, ellers vil korn 40 eller korn 60 oftest være tilstrækkeligt.

Når gulvet er slebet, er en eksendersliber oftest tilstrækkelig til at fjerne slibespor.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Tak Rantzau. Nu blev jeg lige nysgerrig når du nævner gulvfuge. Der er også sprækker i mellem plankerne ved mig. Vil det kunne betale sig måske også at gøre det ved mig? Eller gør det opgaven betydeligt sværere?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Det er lidt vanskeligt at svare på når jeg ikke kender udgangspunktet.

I mit tilfælde gjaldt det 20cm brede plankegulve med gulvvarme. Plankerne var spejlskårne for at minimere sideværts bevægelser under de skiftende betingelser året rundt.

Billedet viser fugemassen under påføring og tørring, men før slibning. 

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Sådan her ser det ud. Jeg kan ikke se mig ud af om de er spejlskårene. Men jeg tror jeg holder mig fra gulvfuger- i første omgang.
Tidligere ejer har bare behandlet med lud ovenpå et slidt gulv, så hist og her er træet delvis ubehandlet.
Lige et billede mere, hvis der skulle være en med viden der har nogen indspark.
Jeg har prøvet med lidt sandpapir korn 60 i lidt hjørner. Det øverste lag (skidt og ludrester) høvles ret nemt af til det rå ubehandlede træ, hvis det kan have noget at sige.
Det er muligt du ikke behøver at slibe, men kan nøjes med en grundig rengøring.

Jeg havde et gulv som dit, og lejede en stor roterende slibemaskine men med en skurebørste i stedet for sandpapir. Som denne:
Gulvet fik så noget trærens, som fik lov til at virke et øjeblik, hvorefter maskinen så fik lov til at gøre sit arbejde.
Jeg havde også lejet en tæpperenser (vådstøvsuger, som sprayer med vand), og den brugte jeg så til at suge alt skidtet op.

Det var enormt effektivt, og gulvet så efterfølgende ud som det var nyslebet.

Der er yderligere 13 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også