Ændre anneks?

Hej jeg har et gammelt anneks som ser ud som om er bygget som samlesæt. Jeg vil godt fjerne halvvæggen(der hvor der hænger en blå presenning) om terassen og halvrundingen op mod taget, så terassen bliver mere åben og huset lidt mindre krummeluret. Men kan jeg bare fjerne det? Jeg kan se at bjælkerne sidder sammen som et samlesæt. Vil det hele falde sammen, hvis jeg fjerner noget? 
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du skærer lodret ned hvor det der holder udhænget går over i rækværk er der ingen problemer. Selve rækværket er ikke med til at holde huset.

Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Du kan lave et lodret snit således at hjørnet i ydervæggen danner et bjælkekryds med de tilbagevendende bjælkeender i samme længde som dem der går ud til siden til højre hvor gavlen og langsiden møder hinanden.
Gør du sådan, skal huset nok blive stående.
Bjælkespær i huset er langsgående, så de bærer fint taget selvom væggen er væk. 

Elektronikteknikeren
Ok tak, bare så jeg er sikker på jeg forstår: jeg kan fjerne det hele, rækværk og halvrundingen på siden af huset, bare jeg lader 5-10 cm blive af de bjælker der laver halvrundingen nu, er det sådan? 
Korrekt.
Du skal så også efterlade et par af de øverste bjælker helt oppe under taget da de danner remmen som tagbrædderne lægger af på 

Elektronikteknikeren
Jeg er sørme ik så sikker på at det er godt. Ved at fjerne buerne som her fungere som hyldeknægte for tagudhænget vil man belaste de punkter som de 4 bjælker ligger af på inde på tværvæggen. Er man sikker på at det store udhæng kan bære sig selv? Og at bjælkerne ikke kommer til at bue omkring de nævnte punkter?

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Prøv at kigge på hvilken retning de sorte spær ligger. De bæres af gavlen, og det gør det meste af udhænget også, på nær det sidste stykke nær langsiden, hvorfor et par bjælker skal bibeholdes i fuld længde som rem. Er min umiddelbare vurdering. 

Elektronikteknikeren
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis