At skikfte radiator ud til en mindre

Hej
Jeg vil have min radiator udskiftet til en lavere (60 cm høj i stedet for den nuværende på 90 cm).
Mit spørgsmål er at hvis jeg skære fremløbsrøret af så har jeg et rør uden gevind og jeg ved ikke hvordan man bagefter sætter radiatorventilen ind hvis det mangler gevind på røret?
Radiatoren ser sådan ud, den skal skiftes ud.

På forhånd tak!
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis røret er skruet fast nede i gulvet til fremløbet, kan du markere, hvor røret skal skæres over og skrue det af, så du kan korte det af og skære gevind. Husk, hvis du markerer, hvor ventilen begynder, at lægge 10 mm. til, som du skærer gevind på. 

fase
Tak. Men jeg kan ikke skære gevind på et jernrør... 
AWolf skrev den 17-08-2020 13:58:12

Tak. Men jeg kan ikke skære gevind på et jernrør...

Hvis du ikke kan skære gevind på et jernrør, kan du ikke lave det. Måske skulle du bede en VVS'er om at lave det. Han kan sikkert også skære gevindet meden røret er monterer i gulvet.

fase
Kan man ikke bruge et sådan noget:
https://www.lavprisvvs.dk/gf-primofit-kompressionskobling-12-212438?gclid=CjwKCAjw1ej5BRBhEiwAfHyh1NjyBK_jPBdecmN4YMF8VB0Lb2L9qENOhcs4F7KPaKMOYPYdDcIhIRoCHFAQAvD_BwE
Jo, det kan du sagtens. Men synes du det ser særlig pænt ud, som bevis på et stykke gør del selv arbejde.

fase
Annonce
Ja men så er det mig der har lavet det :-)
Efter vandet blev tappet, må man skære røret af med en vinkelsliber, ikke? 
AWolf skrev den 17-08-2020 23:10:19

Ja men så er det mig der har lavet det :-)
Efter vandet blev tappet, må man skære røret af med en vinkelsliber, ikke?
Jo det må man godt. Hvis du skære af nede i bunden så ses samlingen nok ikke så meget. Og du kan bare afkorte stumpen og genbruge ventil og radiatorforskrugning.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Hvis du bruger primofit skal du huske at skifte pakningen til en grøn, ellers kan den blive utæt med tiden pga temperaturen i et varmeanlæg.

Der er intet der er umuligt, det umulige tager bare lidt længere tid.

Jeg har fået at vide i den lokale vvs shop at jeg skal bare bruge en omløber som skærer sig i røret så skal man ikke lave gevind (og man skal heller ikke have primofit). 
Vil den nye radiator afgive nok varme ift. størrelse af rummet?

Med venlig hilsen
HjordrupHansen

Byggerådgiver/byggesagkyndig
Projekterings-, IKT og procesleder.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind