Hej Forum
Jeg har et hus fra 1936, der er lavet med absolut gode materialer.
I mellem min "gamle" spisestue og Pejse stue, var der en ikke bærende væg bestående af træ og forskalling, samt skydedøre. Denne væg er fjernet, og hvad jeg ikke kunne tyde på de gamle tegninger, var et lille mur stykke på ca 20 cm, i umiddelbar sammen muring med skorstenen, hvor trævæggen var en forlængelse af denne. På billederne helt til venstre.
Spørgsmålet er nu om nogle kan fortælle mig hvad denne "væg" kan, gør og er godt for.
Jeg har haft et kamera oppe over lofts forskallingen, for at se om der er noget der hviler på muren, og det gør kun 2 forskallingsbrædder ud af et helt loft. Altså helt frit mellemrum mellem forskallingen og bjælken, hele vejen ind.
1. Er det blot for at sørge for at trævægge blev konstrueret lodret efter muren?
2. Er det en mur forlængelse, for ikke at have brændbare materiale for tæt på en eventuel brændeovn.
3. Er for at træværket ikke var i umiddelbar sammenbygning med skorsten, i forhold til svind når skorsten blev varm.
4. Er den overhovedet bærende? Hvilket jeg ikke tror!
Jeg er simpelthen i tvivl - jeg vil gerne fjerne den helt, da rummet skal være et stort rum.
På forhånd tak!
Jacob
De bedste hilsner
Jacob