Har jeg silikonekabel liggende?

Hejsa

Jeg har noget kabel liggende, som jeg mener er et silikonekabel, til downlight.
Kan jeg se det, hvis ikke der er skrevet noget på kablet?
Det er 3x1,5 kvadrat og har en rødbrun farve.
Kablet er meget blødt, og føles ret tungt..
Er det nok beskrivelse?

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er sikkert siliconekabel du har. På min tidligere arbejdsplads blev den type kabel brugt på vores maskiner. De blev udsat for høj varme. Farven passer også.

Søren O
Tak 🙂
Jeg fandt lige dette, på nettet..
https://www.el-grossisten.dk/downlight-silikonekabel-3x1-5-pr-m.html?gclid=EAIaIQobChMIvffvsdih6wIV2uFRCh2ayAxmEAQYAiABEgKXt_D_BwE

Det er næsten identisk... der er endda også det talkum-agtige på.

Er der nogen af jer, der kan gennemskue reglerne omkring jord til spots? Jeg spørger af nysgerrighed🙂
Hvis spots er dobbeltisoleret, bør/skal man så føre jordleder med rundt? (Mange spots har jo en klemme til jord)
Eller er det valgfrit?


 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Har en kollega der lige har solgt hus, og i den forbindelse fik lavet et eltjek.
Der var der krav om dokumentation, for både kabel og spots. (som hans elektriker så kunne fremskaffe)

Så kender du ikke kablets oprindelse, kan det måske være et problem ???

Vi prøver igen, i morgen --
Wow. Det lyder da helt vildt..


 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Installatøren skal opbevare dokumentation i 10 år. Derefter er der ikke krav om opbevaring af dokumentation. Men det giver et problem for de, som har lavet installationen selv. 

fase
Indbygningsspots er klarificeret som klasse 2 materiel, og dermed er der ikke krav om jordleder du kan se reglerne i bekendtgørelse 1082 læs nærmere §2 stk 12 samt § 47 stk 2,1 og der står at fastmonteret klasse 2 materiel ikke kræver jordleder... ikke meget at diskutere da Bek 1082 er det,lovmæssige grundlag https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2016/1082
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis