Forstærkning af teglbjælker

Hej
Fugen mellem teglbjælkerne over min hoveddør er revnet.
Over døren er der kun et enkelt skifte, altså kun teglbjælken. Da dørens lysning er på ydersiden er der 2 teglbjælker ved siden af hinanden. Det er denne fuge der er revnet. Desuden har den yderste bjælke en revne ved det venstre vederlag. Selve stenene og studsfugerne imellem de enkelte sten er beskadigede. Så jeg tror ikke der er rust i bjælkernes armering. Jeg formoder istedet, at det skyldes, at de 2 bjælker har bevæget sig lidt i forhold til hinanden.

Jeg kan læse at teglbjælker normalt skal suppleres med 2-3 skifter over teglbjælken for at opnå tilstrækkelig styrke. Det er der ikke her, idet muren simpelthen ikke er højere. Der er et spær over døren, men det hviler på bagmurens rem (stolpekonstruktion). Så de 2 teglbjælker skal "kun" bære deres egen vægt.

Jeg er i øjeblikket ved at skifte tag og får derfor snart adgang til overkanten af muren. Derfor vil jeg benytte anledningen til at forstærke murbjælkerne. Så er spørgsmålet bare hvordan jeg bedst gør det?

Jeg har overvejet at støbe en betonbjælke ovenpå teglbjælkerne med 2 stk kamstål. Problemet er at jeg skal forbi spæret. Jeg tror det er bedst ikke at støbe spæret sammen med bjælken, da de skal kunne arbejde forskelligt. Måske kan jeg bore 2 huller i spærfoden, hvor jeg kan putte kamstålet igennem. Hullerne skal nok være et par mm større end kamstålet, så spæret kan arbejde frit. Det betyder så at betondelen af min betonbjælke bliver delt i 2.
Måske vil det også være en god ide at lægge nogle korte stykker kamstål mellem de 2 teglbjælker - altså vinkelret på de 2 langsgående kamstål.

En lidt mere drastisk måde at få betonbjælken forbi spæret på, ville være at skære det yderste af spærfoden af - de ca. 30 cm, der ligger udenfor remmen. Det kræver selvfølgeligt at spærhovedet får noget nyt at stå på. Derfor vil jeg lægge en ny spærfod ovenpå den gamle og skrue disse godt sammen. Eller måske en egentlig udveksling af spærhovedet til nabospærene.

Er der andre forslag til hvordan jeg kan forstærke min teglbjælke?

Herunder lidt billeder:
Døren med 2 teglbjælker og overliggende spær:

Langsgående revne mellem teglbjælker:

Nærbillede af revne:

Revne ved vederlag:

Palle Dam
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er meget store indgreb du vil lave for at løse et kosmetisk problem. Må jeg foreslå du skifte cement fugen ud med kalkfuge, evt indfarvet så den matcher det eksisterende.

Problemet er nok at dørsmæk påvirker yderste teglbjælke mere end inderste. En kalkfuge vil være langt bedre til at optage påvirkningen.

Mvh Troels 

Mvh Troels
Brug en mørtel med strandsand og bland det med cement i forholdet 8 dele mørtel og 1 del cement.

fase
de revner har ingen betydning. Enhver reparation vil blive mere synlig end revnerne.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis