Svamp i ny plantet ligusterhæk

80 planter af ligustrum ovalifoliium er der svamp i ,de nye skud får også svamp den er bkevet sprøjtet 1 mdr siden det bliver ikke bedreKan det betale sig jeg prøve at få sprøjtet igen eller skal jeg få nyplantet og måske ny slags ligusterPlantet marts i år og har fået gødning men ingen forbedring af jord, lerjord under planter og der er en del stubbe efter fjernelse af 40 år gammel hæk
Hvilke firma vil i anbefale med salg af hæk jeg vil have genplantet barodsplanter medd god rodnet hvis der skal en ny hæk til, og få hækjord i ellers andre forslag
Og må i anbefale en god gartner bor sønderborg als Sønderjylland
Jeg vil godt beholde hækken hvis jeg kunne få svampen væk da den er stedsegrøn og derved ikke tabe blade
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Når det er så nye planter nytter det nok ikke at klippe de sygegrene af, og fjerne dem fra området ved hækken.
Her er en artikel om ligusterens sygdomme og skadedyr. LINK 
Hvis du skal have nye planter, så bør du fjerne jorden som jo indeholder svampesporer.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er ingen liguster der er stedsegrøn , alle liguster er løvfældene , der er nogle liguster der er det man kalder vintergrøn/grå  da 40 -50% af bladene blver siddene vinteren over og bliver afløst af de nye blade i foråret ,,,,,,,

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
ev elmand skrev den 16-08-2020 16:18:12

Når det er så nye planter nytter det nok ikke at klippe de sygegrene af, og fjerne dem fra området ved hækken.
Her er en artikel om ligusterens sygdomme og skadedyr. LINK 
Hvis du skal have nye planter, så bør du fjerne jorden som jo indeholder svampesporer.

 Tak ja alle blade på alle 80 planter har svamp mere eller mindre, og hvis det også er i jorden så hjælper det nok ikke at klippe dem godt ned og fjerne de angrebned blade , for svampen må så også være i stilken ,når det er i jorden ?

karl smart skrev den 16-08-2020 16:45:43

Der er ingen liguster der er stedsegrøn , alle liguster er løvfældene , der er nogle liguster der er det man kalder vintergrøn/grå  da 40 -50% af bladene blver siddene vinteren over og bliver afløst af de nye blade i foråret ,,,,,,,

 Nå ja det har jeg så læst på en side hvor de sælger planter at lige ligustrum ovalifolium er stedsegrøn og ikke så hårdfør og omvendt siger en anden at den er hårdfør, så det noget svært at finde ud af

Men det vil sige at med dit og ev elmands svar, så vil selvom nogle blade vil falde af så vil den til foråret stadig have svamp i sig , og nye blade vil blive angrebet ?
vil du også anbefale at jeg får jorden væk hvor der kan være sporer i og plante ny og hvilke ligustrum vil du anbefale og hvorfor ?
Det er rigtigt at den ikke er så hårdfør som  de gode gamle liguster , der er mange smarte plamteskoler som sælger den som stedsegrøn , men det er snyd og svindel , det har forbrugeromsudsmanden afgjordt , den må godt kaldes vintergrøn , som den nok heller ikke er  nok mere gråligt eller  noget sorte blade er det .

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Annonce
karl smart skrev den 16-08-2020 18:53:43

Det er rigtigt at den ikke er så hårdfør som  de gode gamle liguster , der er mange smarte plamteskoler som sælger den som stedsegrøn , men det er snyd og svindel , det har forbrugeromsudsmanden afgjordt , den må godt kaldes vintergrøn , som den nok heller ikke er  nok mere gråligt eller  noget sorte blade er det .

 Tak for opklaringen , trist også at en som skulle være gartner i flere år siger det samme . Hvis jeg skulle have en ny hæk i hvilke ville du så anbefale af ligusterne som er mest hårdfør? 

Jeg vil ikke i kløerne på ombudsmanden. Men min liguster hæk er hverken grå eller sort om vinteren. Den er grøn men det er da korrekt at der tabes mange blade i løbet af vinteren.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Anne e prøv at spørge her havenyt,dk 


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Tusind tak prøver jeg og mange tak for hjælpen
Under alle omstændigheder ville jeg ikke plante hæk nu. Jeg ville vente et par måneder mere.

Hilsen Jens J.

"Køb billigt og græd mange gange, eller køb kvalitet og græd én gang"
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis