PLANKE/KLIKGULV direkte på fliser?

Kære alle

Vi skal ligge nyt gulv i 89’er hus. Pt er gulvstatus således:
  • betongulv i ALLE soveværelser, 
  • plankegulv i stuen
  • brune fliser i køkken-bryggers-entre.

Vi vil meget gerne have det samme gulv i hele huset, men vi har ikke penge nok til at rive/fjerne fliser/plankegulv og lave nyt betongulv osv. Derfor er vores udgangspunkt at ligge gulve uden at pille ved de eksisterende gulve?

Mit spørgsmål:
Kan man ligge klikgulv/plankegulv direkte ovenpå fliser? Kunne jeg fx ligge en tynd krydsfiner (4mm) ovenpå fliserne og derefter gulvunderlag og klikgulv?..

Mvh
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
hej selaipek
det kan du godt; men ALDRIG plade el. lignende direkte på fliser/beton, idet du vil opnå et gulv der knirker.
start med at lægge gulvnivellering på alle gulve (så du undgår at der er flise der "stikker" op over andre). Læg derefter f.eks. en 4-7 mm. træfiberplade, herefter kan du lægge dit klikgulv.
Har du gulvvarme i det ekst. gulv ??, ellers har du faktisk mulighed for få det ved samme arbejdsgang, dit gulv vil så "hæve" sig ca. 16 mm.
håber du kan bruge dette, ellers er du velkommen til at kontakte mig på nedenstående nr.
Mvh/Br...….dan49      42315739
dan-49 skrev den 16-08-2020 11:12:32

hej selaipek
det kan du godt; men ALDRIG plade el. lignende direkte på fliser/beton, idet du vil opnå et gulv der knirker.
start med at lægge gulvnivellering på alle gulve (så du undgår at der er flise der "stikker" op over andre). Læg derefter f.eks. en 4-7 mm. træfiberplade, herefter kan du lægge dit klikgulv.
Har du gulvvarme i det ekst. gulv ??, ellers har du faktisk mulighed for få det ved samme arbejdsgang, dit gulv vil så "hæve" sig ca. 16 mm.
håber du kan bruge dette, ellers er du velkommen til at kontakte mig på nedenstående nr.
Mvh/Br...….dan49      42315739

 Er vi ikke lige i nærheden af noget selvpromoverende reklame for eget firma / orange arbejde??

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
dan-49 skrev den 16-08-2020 11:12:32

hej selaipek
det kan du godt; men ALDRIG plade el. lignende direkte på fliser/beton, idet du vil opnå et gulv der knirker.
start med at lægge gulvnivellering på alle gulve (så du undgår at der er flise der "stikker" op over andre). Læg derefter f.eks. en 4-7 mm. træfiberplade, herefter kan du lægge dit klikgulv.
Har du gulvvarme i det ekst. gulv ??, ellers har du faktisk mulighed for få det ved samme arbejdsgang, dit gulv vil så "hæve" sig ca. 16 mm.
håber du kan bruge dette, ellers er du velkommen til at kontakte mig på nedenstående nr.
Mvh/Br...….dan49      42315739

 Mange tak for råd/vejledning ..

Tror ikke vi har råd til det med gulvvarme.

Havde hørt engang at det kræver en vis “tykkelse” for gulvnivelleringen at det kan “sætter sig”?..

  1. Hej......Du kan gå lige fra få mm.til 40-50 mm., så det højeste punkt bestemmer hvor tyk lag det bliver.
Er der så overhovedet plads under dørene? Og hvad med bordhøjde i køkken? Der bliver et issue mht højdeforskel til stuen.

 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
uldal skrev den 16-08-2020 17:37:04

Er der så overhovedet plads under dørene? Og hvad med bordhøjde i køkken? Der bliver et issue mht højdeforskel til stuen.

 Godt spørgsmål?

Det tror jeg faktisk ikke?
En kammerat siger at jeg direkte kan benytte den her:kan det passe?
Hej
Det der er dyrt ved at fjerne fliserne, er vel at der skal gulvnivellering/gulvspartel på bagefter. Selve fjernelsen kræver kun lidt hårdt arbejde, men bagefter er betonen noget ujævn og skal derefter spartles. Og gulvspartel kan godt være lidt halvdyr - men slet ikke så dyr som selve gulvet.

Uanset hvilken løsning du vælger er det altid en god ide at bruge et gulvunderlag lige under klikgulvet. Gulvunderlag fås i mange udgaver, kvaliteter og egenskaber. Nogle er f.eks. gode til at dæmpe trinlyd andre kan udjævne små niveauforskelle. Prøv f.eks. at kigge efter "No Noise Wood", eller tilsvarende. Det er nogle grønne træfiberplader, der kan udjævne op til 3 mm.
Lad være med at købe det helt billige tynde hvide skumunderlag. Det bliver trådt fladt i løbet af kort tid (har jeg fået at vide i en gulvbutik).

Palle Dam
dan-49 skrev den 16-08-2020 11:12:32

hej selaipek
det kan du godt; men ALDRIG plade el. lignende direkte på fliser/beton, idet du vil opnå et gulv der knirker.
start med at lægge gulvnivellering på alle gulve (så du undgår at der er flise der "stikker" op over andre). Læg derefter f.eks. en 4-7 mm. træfiberplade, herefter kan du lægge dit klikgulv.
Har du gulvvarme i det ekst. gulv ??, ellers har du faktisk mulighed for få det ved samme arbejdsgang, dit gulv vil så "hæve" sig ca. 16 mm.
håber du kan bruge dette, ellers er du velkommen til at kontakte mig på nedenstående nr.
Mvh/Br...….dan49      42315739

 Hej dan49..  Laver du andet her på siden end at skrive til folk, at de kan ringe til dig? 


Mvh. Christian M
 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også