Hvilken sikring på opvasker?

Jeg har en max. 16 A gruppe med 3 sikringer i.
Den ene sikring to af sikringerne fører til indbygningskogeplader, og heri er der 2 stk. 16 A sikringer i.
Den sidste sikring fører til indbygningsovn en og opvaskemaskinen. Her er der sat en 10 A sikring i. Kan jeg putte en 16 A sikring i denne? Eller skal der være 10 A på opvaskemaskinen?
På opvaskemaskinen står der 10/16A//13A.

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er ikke så meget opvaskemaskinen, men mere hvilke tykkelse ledninger der går fra sikringerne til tilslutningen til opvaskeren.
Normalt vil man ikke kunne sætte for store sikringer i, da der sidder en bundskrue i bunden af sikringsholderen, så man ikke kan montere for store sikringer.
Men du vil sandsynligvis kunne sætte en 13 amperes sikring i, de passer sammen med 10 amperes sikringer, og det er lovligt.

Vi prøver igen, i morgen --
Ja, det er en 16 A sikringsgruppe. Men man kan godt sætte 10 og 13 A i også. Ved bare ikke helt, hvilken betydning det har for selve opvaskemaskinen, hvis der er en 16 A i i stedet for den 10 A sikring der er i nu.
Min intuition siger mig, at ovnen skal have 16 A for at sikringen ikke skal springe, men at opvaskemaskinen skal have 10 A så sikringen springer, inden der "går ild i" tilslutningdledningen. Altså den ledning, der går fra opvasker og hen til stikkontakten.
Er det helt forstået?

Opvaskeren skal have mindst en 10A sikring for at kunne virke, men må sikres med 16A. Der går ikke ild i ledningen mellem opvasker og stikkontakt med en 16A sikring. Ovnen har en effekt på 3600W ~ 15,6A. Din intuition er ikke rigtig.

fase
Ok. Tak for hjælpen 😊
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis