Ligustehæk

Hej
Vi købte et hus i februar hvor der er ligusterhæk i cirka 20 meter langt foran husets forhave.
De ser sådan ud:

De er høje nok men ikke helt tæt.
Der er nogle huller imellem dem, og de er heller ikke vokset så meget siden februar.

Mit spørgsmål er:
- Hvordan kan vi få dem tættere?
- Skal der lægges gødning? Hvornår? Hvilken type?
- Skal de klippes? Hvornår og hvor meget?

På forhånd tak!
17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hækken ser ud som om den er etableret med barrodsplanter for nyligt (1-2 år). Gødning gør hækken ranglet, så hvis i vil have en robust hæk, så er tid den eneste løsning. I skal regne med, at der går 5-7 år, før det begynder at ligne en rigtig hæk.

Hellere leje end at bo på gaden.
klipning vil hjælpe til at få din hæk tættere, da den så vil sætte nye skud der hvor du har klippet.

Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.
Du kan med fordel klippe den to gange, en gang i første halvel af juni og så igen hen sidst i august. Jo oftere den bliver klippet jo hurtigere bliver den tæt. Hvis i vil udskifte hækken, så er det jo nok en smagssag, hvad i vil have, og der vil jeg anbefale jer at tage ud til en gartner / planteskole og se planterne. Husk at jeres liguster-planter kan sælges hvis i vil af med dem.


Hellere leje end at bo på gaden.
Hvis det er høje planter der er plantet, har de det med at gro meget lidt de første 2-3 år.
Du kan sagtens give den en smule gødning..
Jeg vil klippe den lidt lavere end den ønskede færdighøjde, og så klippe spidserne i siden, så skal du helt sikkert få en fin tæt hæk...

Vi prøver igen, i morgen --
Annonce
Bøg er ikke stedsegrøn (men beholder som regel de visne blade på, næsten ind til de nye bladknopper springer ud). Thuja er rigtignok stedsegrøn, men er absolut en af de sværeste at klippe som hæk. Skal en ligusterhæk fra start af være helt tæt forneden, skal planterne klippes ned til 10 cm over terræn. Enig i at de høje hækplanter ("færdighække") vil forblive pjusket og ranglet i en hel del år fremover. 
Vi har bøgehæk - købt som 2-årsplanter (så vidt jeg husker) og de fik lov at vokse til færdighøjde det næste år.. så klipper vi ca.2 gange.(første år 3 gange, så den skød mere) - og finstudser indimellem med håndklipper i løbet af sæsonen.. en superflot hæk i løbet af 3-4 år..

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Tusind tak alle de svar!
Jeg klippede cirka 20 cm, men nu blev jeg lidt i tvivl om det bliver nok eller skal de rigtig klippes ned til 10 cm over terræn? Bagefter tager det igen 5 år indtil de bliver så høje som nu.
Hvis du ellers sørger for at vande rigeligt i tørre perioder (ikke lidt sjatvanderi hver dag, men en ordentlig skylle et par gange om ugen), så knopskyder liguster nemt 1/2 m eller mere på en sommer. Og gevinsten ved at starte hækken forfra (10 cm over terræn) er den forgrener, busker sig og hurtig fylder mere. Ps. Du kan evt. starte med kun at klippe hveranden hækplante ned her til efteråret, og resten til næste efterår - så har du trods alt noget der minder lidt om hæk. 
Hvis formålet er at få hækken tæt, så ville jeg skære den ned, så højden matcher laveste plante, og den højde ville jeg holde den i, indtil den er blevet tæt. Jeg ville ikke lade toppen skyde mere end 5cm, før jeg klippede den ned igen. Siderne må gerne få lidt mere friløb, men skal stadig klippes 2 gange i året.

P.S: Thuja som hæk hører hjemme på kirkegårde! :-P


Hellere leje end at bo på gaden.
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis