Forbinde gl vølund vaskemaskine motor

Hej jer ,er nogle af jer herinde som kan forklare mig
Hvordan jeg skal forbinde denne gamle vølund motor
Jeg mener at den har kørt på to 380 volt faser jeg uploader et billed af navneplade den var også monteret med 2 kondensatorer mener jeg på forhånd tak Johnny

J.J.Larsen
18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det skilt ligner den som sidder på selve maskinen. Der fremgår det at den kan køre på 220 V Derfor er det ret sikkert at motoren kun skal have 220 V
Jeg har ikke set kondensatorer på vaskemaskine motorer i mange år. Mon ikke det udgik da motorer med kul kom frem.
Jeg kan desværre ikke sige hvordan det skal forbindes.
I øvrigt er " en gammel Vølund" ret vidtløftig. Selv da vaskemaskinen kun kunne køre lidt frem og tilbage med en vaskestol op i midten, og vridemaskine på siden hed de også Vølund.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Billedet ligner en beskrivelse af tilslutning og effekten maskinen optager. Der er beskrevet varmelegemets effekt  og motorens effekt, som ser ud til at være på 250W. Motorens forbindelser er ikke vist på billedet. Har du et billede af motorens tilslutninger?

fase
Sender et billede af motor så hurtig jeg kan

J.J.Larsen
Her med billede ad motor og tilslutning,det er en motor med kul,kan den kører på 3 faser, jeg mener der var 2 kondensatorer på den da jeg fik den, men det er længe siden.Navne seddel skriver efter jeg kan se kun 1 kondensator på 20 uf der er ikke nogen automatisk afbryder af en starts kondensator vh Johnny

J.J.Larsen
Den kan jeg ikke klare. Måske kommer der en elektromekaniker og giver sit besyv med.

fase
Den har nok to hastigheder, så enten er det en dalander motor, eller der er to særskilte viklinger. Er der to særskildte viklinger, passer det jo fint at der har været 2 kondensatorer.

Har en gang haft en motor fra en industrivaskemaskine, den var til 3 faser 400 volt, den havde 2 viklinger, en hvor den kørte 2800 o/m og en hvor den kørte 320 o/m (mener jeg det var)
På den høje hastighed ydede den godt 1 kw, og en del mindre på den lave hastighed, mener det var o,37 kw.

Vi prøver igen, i morgen --
Dahlander kobling hører til under trefasede motorer og bygger på to sæt viklinger, sådan at man ændrer antal polpar og dermed hastighed. 

fase
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis