Forbinde gl vølund vaskemaskine motor

Hej jer ,er nogle af jer herinde som kan forklare mig
Hvordan jeg skal forbinde denne gamle vølund motor
Jeg mener at den har kørt på to 380 volt faser jeg uploader et billed af navneplade den var også monteret med 2 kondensatorer mener jeg på forhånd tak Johnny

J.J.Larsen
Hej jer ,er nogle af jer herinde som kan forklare... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det er nok sandsynligt at motoren er med adskilte viklinger..
En dahlandermotor køre med 1:2 hastighed, eks 2800 og 1400 o/m

Og til en vaskemaskine vil man jo gerne have en høj hastighed til centrifugeringen, som jo så også kræver flere kræfter.
Til at bevæge tromlen under vask, skal man jo ned i hastigheden, og der behøves ikke så mange kræfter.
Eks som den industrivaskimaskinemotor jeg på et tidspunkt havde.

Vi prøver igen, i morgen --
Skal du forsøge noget, så ses det at ledninger går ind i motor 2 steder. Mon ikke det er til hver sin vikling. Sæt spænding på 2 ledninger ( 240 V ) og kondensator på en af dem og på den 3. ledning.
Start op og lyt efter om det lyder rimelig. Du kan måle strømforbrug i hver af de 2 ledninger. De skal være nogenlunde ens.
Har du haft kondensator sammen med nulleder og ønsker at det skal gå den anden vej, så flyt den over på fase.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Tak for foreløbig hjælp,jeg vil prøve mig frem

J.J.Larsen
Til jer der har hjulpet med min gl vølund motor ,et amatør agtig diagram ,er det helt hen i vejret? ,monteret en 20 uf når den kommer med posten,håber det løser problemet med brummeriet og den lidt rystende måde motoren kører på.Jeg har monteret en 10 uf på motoren nu og det er nok ikke optimalt,håber det løser sig med en 20uf på forhånd tak i er bare super hjælpsomme som altid vh Johnny 

J.J.Larsen
Annonce
Meget mystisk motor,kører samme hastighed hvad enten den får 5-10 eller 20 uf kondensator ,fælles for alle 3 kondensatorer ,starter den på 550 rpm ,og efter et par minutter ryger den ned på 450 rpm og kommet først op i hastighed efter den er kølet lidt af,gode råd er velkommende vh Johnny

J.J.Larsen
Din kondensator skal ikke sidde mellem to udtag til viklinger, men serielt med forsyningen til den ene vikling, således at fasen forskubbes.

Start med kun at koble det ene sæt viklinger på som elmand skriver.

Dvs. Nul og fase direkte til to ledninger, samt fase til den tredje ledning, men gennem kondensator.

Dvs kun strøm på enten for eller bagende. Til at starte med.

Elektronikteknikeren
Kondensatorens størrelse ændrer ikke på hastigheden. Det er alene viklingsmåden der bestemmer det på den type asynkron motor. Kondensator størrelse har indflydelse på hvor strøm og trækkraft motoren har. Så ved for lille kondensator lidt kraft for stor kondensator bliver viklinger varme.
Når kondensator passer så skal strømmen i alle de 3 anvendte ledninger være stort set lige store.
Ja kun montere på ledninger fra den ene ende. F.eks. til højre i dit diagram Nul på blå - Fase og kondensator på brun - kondensator på grøn.
Jeg vil tro at det er viklet så lav hastighed er i den ene side og høj i den anden.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis