El oliver70 9 13-08-2020 20:46 Har det noget betydning hvis man bruger 13a gruppeafbryder, isted for 10a gruppeafbryder for lys. 11 svar 1 2 › » Følg tråden Annonce Annonce Annonce
ev elmand 30531 7480 13-08-2020 21:07 Det er i langt de fleste tilfælde lovligt at ændre 10 A sikring til 13 A Altså har det ingen betydning andet end at sikringen holder bedre. Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
djaydjay 1454 7200 13-08-2020 21:52 Lidt off topic - men vil anbefale trådstarter at bruge nogle lidt mere sigende overskrifter til hans spørgsmål, fremfor blot at skrive “El”, der er vel efterhånden 4-5 forskellige tråde med identisk overskrift, - det er absolut ikke hensigtsmæssigt i et forum, da flertallet af brugere vil anse det for at være samme spørgsmål, der blot er oprettet flere gange.
oliver70 Trådstarter 9 15-08-2020 22:52 Men når man går op i Ampere, så skal man jo også går op i lednings kvadrat. Er der et sted, man kan finde det tabel.
ev elmand 30531 7480 16-08-2020 00:03 Det stod tidligere i det der hed stærkstrømsbekendgørelsen. og der var der tabeller for sikrings værdier for kobber, aluminium og bevægelig kabel. Her var det i den faste installation 10 eller 13 A ved 1,5 mm2 ledning. og 16 A ved 2,5 mm2 ledning.For 2 år siden introducerede man en standard HD 30364. HD 30364 der er gældende. Jeg har ikek sat mig meget ind i den, men har hørt at de standard tabeller e findes mere. Der skal beregnes for hvert kabel. Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
S. Fabrin 19655 4400 16-08-2020 08:23 Jeg talte med en aut. installatør om netop det med 1,5mm2 og 13A sikring samt 2,5mm2 og 16A sikring. Han sagde: "Nu har det fungeret i så mange år uden, at der er sket noget ved det, Så jeg fortsætter med at bruge de to typer uden at bruge unødvendig tid på at beregne på det.". Det har han sikkert ret i fase Annonce
KimMøller 12 5250 16-08-2020 08:57 S. Fabrin -> Sådan set en korrekt betragtning men problemet er at verden ikke har stået stille siden SB6 og den nye HD-serie. Kabler har fået mindre isolering omkring sig og derfor vil man også ved samlet fremføring få mere effekt samlet og der ved en anden temperatur påvirkning.Det er ikke umuligt at lave en installation med 1.5mm2 kabel og f.eks. 13A men ofte ligger kablet ikke alene og det er i disse situationer som man ser at beregningen kræver en større tværsnit.Omvendt kan man sige at mange vil kunne klarer sig med 6 eller 10A grupper til lys og dette kan også hjælpe med at opfylde den nye standard. Personligt vil jeg dog sige at man bør overveje om ikke det første lange træk bør laves i 2.5mm2 - dette hjælper også således at laveste kortslutningsstrøm ikke bliver for lav og automatsikringen derfor ikke kan koble.Men hvis man har kendskab til SB6 så bør man også vide at denne i store træk har været baseret på HD-serien (IEC regler), dog med enkelte undtagelser omkring national lovgivning mm.Til trådstarter, så vil jeg nok også sige at man bør vælge mener sigende overskrift og komme med lidt mere information, alder på huset og hvorfor man ønsker at gå fra 10A til 13A (har ikke læst hele tråden).
S. Fabrin 19655 4400 16-08-2020 09:15 Nu kender jeg ikke dine forudsætninger for at komme med nogle gennerelle betragtninger om at føre flere kabler med mindre isolation parallelt. Nu drejer det sig i dette tilfælde om en forholdsvis simpel husinstallation og ikke om en installation i en fabrik, hvor der ofte fremføres mange kabler parallelt, og der derfor skal foretages de nødvendige beregningerDu har ikke læst hele tråden. Som en generel betragtning, må jeg sige, at de råd, der bliver givet, gives ud fra de oplysninger, der gives af trådstarter. Jeg begiver mig ikke ud i at rådgive om en hel installation her i tråden. Jeg har været udsat for rådgivere, som har regnet forkert. Så heller ikke de er ufejlbarlige. fase
S. Fabrin 19655 4400 16-08-2020 09:48 Dem er vi jo nogen stykker af . Der er også flere af de, der svarer, der er installatører. Vi ser da gerne se dig som en af de, der svarer på spørgsmål om (gør det selv) el. fase
primo-ct 329 6760 17-08-2020 21:39 S. Fabrin skrev den 16-08-2020 08:23:16Jeg talte med en aut. installatør om netop det med 1,5mm2 og 13A sikring samt 2,5mm2 og 16A sikring. Han sagde: "Nu har det fungeret i så mange år uden, at der er sket noget ved det, Så jeg fortsætter med at bruge de to typer uden at bruge unødvendig tid på at beregne på det.". Det har han sikkert ret i Jeg savner tabel 801-A