Spørgsmål omkring højseng

Hej,

Jeg vil kaste mig ud i at konstruere et par højsenge på hvert af mine to børns værelser. Jeg har læst nedenstående guide og tænker, at det lyder som noget jeg godt kan finde ud af.

https://handyman.dk/toemrer-snedker/montage-og-nybyg/bygning-af-en-hoej-seng-koejeseng/

Der vil være enkelte modifikationer, idet jeg blot vil have mulighed for at skrue den bærende ramme ind i den ene langside (og altså ikke som Kuno Bonne gør i guiden ved at fastgøre rammen i både kort- og langside i et hjørne). Derfor vil jeg benytte mig af to stolper. Eller evt. en stolpe og en stige (a la denne Youtube-guide, som Kuno Bonne også står bag: https://www.youtube.com/watch?v=oT50ug6ULO8&t=9s)

Jeg har dyksav, alm. håndsav, slagboremaskine, skruemaskine osv. til rådighed til projektet, så jeg forventer ikke at skulle investere i yderligere værktøj.

Jeg har et par spørgsmål til at skaffe de nævnte materialer.

1) Hvor kan man få disse billigst - helst med levering til kantsten? Jeg bor i Kbh. med en lille VW Up, så jeg har ikke mulighed for selv at transportere lægter, stolper og brædder i større længder.
2) Hvor skaffer man en stolpe i de nævnte mål (68x68mm eller evt. større), som IKKE er trykimprægneret? Trykimprægneret træ skal jo holdes ude af ens hjem.
3) Kuno Bonne nævner i guiden, at man ikke behøver at fastgøre stolpen til gulv via skruer, men at man også kan benytte sig af skridsikker gummi. Jeg har nemlig ikke umiddelbart lyst til at skrue i mit fine gulv (men gør det dog gerne, hvis der ikke er andre muligheder). Jeg har prøvet at google mig frem til noget, men jeg kan kun finde sådan noget a la de tynde gumminet man benytter til skridsikring af gulvtæpper osv. Er det mon nok til at skridsikre sådan nogle ordentlige store stolper, som kommer til at bære væsentlige dele af konstruktionen? Eller har I andre bud på noget skridsikker gummi, som kan sikre, at stolpen ikke rykker sig?
4) Hvor kan man købe en stige? Kuno Bonne nævner en hemsestige, men disse er ret dyre. Stigen fra Trævarefabrikernes Udsalg til deres højsenge er for lav med dens 176 cm., tænker jeg. Jeg forventer, at højsengen kommer op at hænge i omkring 180-190 cm. højde (har 2,95 m. til loft), for at jeg ikke skal pille det hele ned igen om føje år, så stigen skulle gerne være lige så høj.

Tak for jeres tid!
24 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du bygger nogenlunde efter Kunos billede, så behøver du ikke at stabilisere de bærende stolper nede ved gulvet. De skal nok holdes på plads når de også har fat i gelænder øverst. Så et lille stump gulvtæppe limet under dem vi være godt for at de ikke ridser gulvet ved små stød fra en fod der rammer dem.
Jeg ville gå ind i nærmeste tømmerhandel, og spørge til udkørsel. Det tror jeg de alle sammen tilbyder. Måske mod en lille pris hvis det ikke er ret er ret meget.
Har de ikke præcis de mål som der er opgivet kan bar ekøbe noget pænt træ i nogenlunde tilsvarende tykkelse. Så tilrettes din skitse efter det.
På billedet ses at øverste trin afstand ikke er så stor som de andre, så der er der da en mulighed for at tilrette lidt.
Men når du skriver "et par " så kan du bare købe en længere stige og skære den i 2 stykker, eller måske et par lofts stiger og skære et stykke af dem.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej Erik, tak for vejledning.  

Jeg kan dog stadig ikke finde stolper i mål fra 68x68mm og op til 90x90mm uden, at disse er trykimprægnerede.

Ang. stigen er jeg stadig rådvild, for jeg foretrækker pga. rummets indretning en lige stige, og lofttrapper, loftstiger, hemsestiger og deslige er oftest ikke højere end 3,1 m., så at skære sådan en i to efterlader mig med to stiger a 1,55 m., og jeg får brug for 1,85-1,90. Derudover koster de også flere tusinde kroner, og langt de fleste er skråtstillede og derfor uegnede til rummet.

Måske bliver jeg nødt til at fremstille mine egne stiger, selvom det virker noget besværligt. Jeg håbede på, at der var en god smutvej her, som jeg ikke har været opmærksom på.
I Kbh området kan jeg anbefale Øbro træ. De har en online handel wood-online.dk der leverer og har rimelige priser.

En stolpe i ubehandlet træ kan de sikkert skaffe på bestilling. Men den slags er specialvarer og derfor dyrt. Det er billigere hvis du kan bygge det i de standard størrelser man får regler og spærtræ i.

Alternativt kan du købe stolper i lærk. 

Ask
Omkring stige så er 190cm altså meget at skulle op ad en lodret stige. Det vil mange ikke syntes er rart.

En mulighed for dig kunne være en stige med udtræksbeslag. Jeg har selv en https://www.stigefabrikken.dk/stiger/hemsestiger/silkeborg-hemsetrappe-m-udtraeksbeslag
Så kan den stå lodret når den ikke er i brug og skråt når den er.
Hvad angår prisen så er det altså hvad stiger koster. De har en del detaljer med udfræsning til trin, pæne Trine med Rundinger mv. Som enten kræver arbejdstid eller dyre maskiner og derfor koster en del.

Hvis du kan leve med en mindre fin stige kan du sikkert lave en selv ud af nogle terrassebrædder, men det bliver et andet produkt 

Ask
Her er en mulighed for en billig stige ( 1,88 m høj) til ca. 300 kr / seng tryk her LINK
Jeg ville bruge regler som disse 45 x 90 til både stolper, planke på væg samt rækværk. tryk her LINK
Forskellen på regler og spær træ er bl.a. at regler er høvlede.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
ev elmand skrev den 13-08-2020 19:22:19

Her er en mulighed for en billig stige til ca. 300 kr / seng LINK

 God ide dog bliver det vel 500 kroner Per seng hvis man skal op i 190cm lodret højde (givet at stigen er lavet til at stå skråt skal den jo så være længere) men stadig god pris.


Spørgsmålet er så om det er visuelt acceptabelt at stigen er smallere i top end i bund. Men det må tråd starter afveje 

Ask
Ang. stige, så har jeg åbenbart ikke tjekket Trævarefabrikernes Udsalg godt nok, for jeg faldt over denne lægtestige, som jeg tror, at jeg ender at gå med: https://www.traevarer.dk/laegtestige-5394 - den er i hvert fald dejlig billig. Sikkert ikke lige så behagelig at gå på, men jeg tror, at børnene er ligeglade. Derudover er mine børn frygtløse ninjaer, som kravler op i flere meters højde, så jeg tror bare, at det bliver vand på deres mølle, at der er lidt højde på.  

Jeg har nu læst op på lærk, og jeg kan se, at det ikke anbefales som et bærende element i ens konstruktioner. Så har jeg læst lidt op på hvilket træ, man skal bruge i bærende konstruktioner og her anbefales en C18-certificering. Her har jeg så fundet nogle stolper i 100x100mm, hvor min umiddelbare betragtning er, at de vil virke lidt voldsomme.

Jeg håbede på, at der fandtes en beregningsmodel eller lignende, så jeg kunne udregne bæreevnen for stolperne, men jeg kan ikke lige finde noget (jeg tænker fx, at hvis hver stolpe fx kan bære 300 kg., så burde det jo være rigeligt, når jeg bruger to - men det er så bare det jeg ikke kan regne ud). Tror I fx, at jeg kan nøjes med nedenstående som stolpe, når nu den oppebærer en C18-certificering? Den er 50x100, og dermed mindre tyk (end de 68x68mm som Kuno Bonne benytter), men til gengæld længere på den anden led. Jeg er noget i tvivl her, for jeg vil jo nødig have, at noget braser sammen, og jeg har ingen erfaring i at lave sådan nogle bærende konstruktioner. Desuden - hvis det nu var rigeligt at have en på fx 45x45mm, så ville jeg nok foretrække den løsning. Men det vigtigste er selvfølgelig, at det er sikkert.

Det er denne jeg overvejer at bruge to stk. af:
https://www.stark.dk/dansk-toemmer-c18-50x100-mm-3000-mm?id=1620-05010000300

Tredie mulighed for en billigere stige, er en billig aluminiums stige, evt. du køber second hand.

Personligt ville jeg nok lave den selv af f.eks. 38x56 lægter, og så bare skrue dem sammen til stiger selv. Når de kun er 60cm så kan de fint bære selv en voksen.

Mht. dine primære stolper, så køb noget 75x150 spær-træ, og så flæk det på langs så har du ud af en stolpe på 5,1-5.6m fået dine 4 stolper, ved du skærer den over på midten i 2 stykker af ca. 250-275cm, og så flækker dem begge og så på langs til ca. 75x75mm med dyk-saven og en grov-tandet klinge (18-24 tænder på en 216mm savklinge). Brug en styre skinne til at hjælpe dig med at få et pænt snit, og hvis du har problemer med fastspænding, lig en af de andre ved siden af, så du har et større areal at anligge styre skinnen på og spænde ned på.

 

C18 certificering er altså overkill til en høj seng. Du kan sagtens bruge spærtræ hvis det er mest praktisk men lad være med at se det som et krav.
En bærende konstruktion i denne her sammenhæng er fx et etagedæk der skal kunne holde til en kæmpefest hvor folk hopper (altså et tryk på en hel del ton). En højseng hvor nogle børn leger og sover er i en lidt anden klasse 

Ask
Det lodrette træ er ingen problemer, det vandrette træ, kan du fint klare dig med brædder på 25x125mm (på højkant) som bærende element.
Ikeas højsenge er lavet med 18mm spånplader der er ca. 200mm høje til at bære en 120x200 madras, men der er 150x200cm i højsengen.

Lamellerne kræver f.eks. 15x60mm fyr-lister hvis du laver en 90cm bred seng.

 

Der er yderligere 14 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis