Erfaringer med gipspuds?

Vi har købt et 70’er hus og har for første gang kastet os ud i det store gør-det-selv projekt

Vi er nået dertil, hvor vi skal gøre noget ved væggene. Vi har læst os frem til, at gipspuds er et godt materiale med mange gode egenskaber. Vi kan bare ikke finde nogen, der kan fortælle os mere om det. (Vi har prøvet hos Flügger, byggemarkedet og Google 😊)

Er der mon nogen her med gode (eller dårlige) erfaringer med gipspuds?
Kan vi fuldspartle i gipspuds og evt. slibe det efterfølgende
Er vi nødt til at forstærke overfladen med filt eller væv? Eller kan vi grunde og male direkte på gipspudsen?

Håber der er nogle kloge folk derude 😊
På forhånd tak
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville altid vælge en grov eller mellem sandspartel, navnligt til første lag og hvis det bare er rimeligt jævne vægge der skal pudses. Gipspudsen er god til reparationer, hvis der er noget bevægelse i underlaget og tykke pudslag, men kræver (syntes jeg) noget mere håndelag.

Man kan godt undvære filten, men du får let huller hvis der kommer et bordhjørne eller stol imod. Brug under alle omstændigheder hjørneforstærkninger.

Mvh Troels
Tak for dit svar, TRRA
I forhold til at undvære filten, gælder det kun for gipspudsen? 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Nej - men den er alt andet lige blødere end sandspartel

Mvh Troels
Okay, men gipspuds skulle være søm- og skruefast (??). Men det hænger måske ikke sammen med risikoen for huller ved stød eller andet? 
Jeg læste også de fine anbefalinger, om hvor let det er at arbejde i gipspuds, så jeg forsøgte at fuldspartle i gipspuds, men efter én væg gav jeg op.
Det er en klistret, træls masse at arbejde med og med kun 15-20 minutters bearbejdningstid.
Jeg forsøgte med Knauf Goldband (eller var det Rotband?).
Min murer fortalte mig efterfølgende, at det var yderste nødløsning ved nybyggeri, fordi det tørrer så hurtigt, at de hurtigt kunne komme videre med byggeriet. Han var bestemt heller ikke begejstret for det.

Jeg endte med at pudse væggene i hele huset(på nær badeværelset selvfølgelig) op med den sorte fra Jem og Fix. Super let at påføre, bearbejde og slibe i.

Mvh Lars
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Hej Lars,
Tak for dit input.
Det lyder jo ikke så lovende, som hvad man ellers kan læse om gipspuds. Det har givet stof til eftertanke 😊👍🏼
Hej igen.

Jeg kan jo ikke garantere, at det ikke var mine 10 tommelfingre der gjorde det, men for dælen da noget skrammel.
For mit vedkommende, var Jem & Fix billig spartel, den løsning der fungerede.  

Du vil få det bedste resultat ved at spartle dig til det pæne resultat. Men et råd fra det ser mange opgange lavet uden filt brug filt det tager de værste mærker fra dagligdagen

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Hvis du ikke har prøvet at fuldspartle vægge før? Så vil jeg anbefale at kigge på rullespartel. Meget mere begyndervenligt + det giver et flot resultat med minimal slibning bagefter.
Min erfaring er, at gipspuds er et konge produkt til at udjævne store forskelle, store fordybninger, huller mm. Det vil også være et fint slutprodukt på en pudset væg, hvor det køres på i 0-1mm lagtykkelse og underlaget er jævnt.
Men som slutprodukt før filt i hånden på en uerfaren, ville jeg ikke gå med gips. Der ville Sandspartel være at foretrække, da du nemmere kommer af med ujævnheder og fejl under slibningen. 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også