Skæve kantfliser ved overgang mellem vej og indkørsel

Hejsa.
Jeg er ved at lægge nye fliser ved en opkørsel. Der er blevet gravet ud, lagt sand,stabilgrus, sand og nu er jeg i gang med fliserne. Jeg er dog først nu blevet klar over at kantfliserne, som fliserne kommer til at støde op imod nede ved vejen, er noget skæve: 2-3 cm forskel over 180 cm. Jeg har prøvet at grave ned for at se om det kan rettes op, men udover at kantflisen sidder fast med det asfalt der er lagt som rampe mod det lodrette stykke af kantflisen, så stikker kantflisen også langt ned/er støbt langt ned.
Spørgsmålet er så hvad den bedste løsning er:
1) lade fliserne flugte med den højeste kantflise, og acceptere en kant på 2-3 cm i en af siderne
2) lade fliserne flugte med den laveste kantflise, og acceptere en kant ned på 2-3 cm i en af siderne
3) et sted midt imellem
4) anden løsning? (skære kantflisen til med en vinkelsliber (tvivler på at dette kan gøres pænt), lade asfalten til rampen gå helt op til flisen og ikke bare stoppe efter det lodrette stykke på kantflisen (tvivler på man må det ift kommunen)...

Nogle gode ideer?

Med venlig hilsen
Kristian
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Når du trækker dit afretningslag af, kan du gøre det, at du afhængig af flisestørrelsen trækker en eller to flisebredder af på tværs af indkørslen, så får du profilen fra kantstenene, det du kalder kantfliser, og resten af indkørslen. 

fase
Tak for svaret - ja, mente kantsten ikke kantflise :) Hvis jeg forstår dig ret så mener du at trække afretningslaget de sidste par rækker så det flugter med kantstenene og dermed ikke er vater? (altså en glidende overgang mellem de fliser, der ligger i vater længere inde og så kanten)  Fliserne er 30x60 så der kræver nok en 2-3 rækker. Det var selvfølgelig også en løsning, så må jeg bare acceptere at det ikke er i vater til sidst. Havde dog håbet på en eller anden løsning hvor kantstenene kunne udbedres så alt kan være i vater.
Med en forskel på en 2 - 3 cm. vil du nok ikke kunne se, at fliserne ikke er i vater. Hvis du foretrækker at fliserne skal være i vater, vil det falde i øjnene, at der niveauforskel mellem kantsten og fliser. Hvis du skærer af kantstenen, vil rigtigt falde op, at der forskel. Det vil i øvrigt kun være dig, der ved, at fliserne på det sidste stykke ikke er i vater. Det kan du så lade være en velbevaret hemmelighed   .

fase
Den nemme måde er at lave et stykke bræt med en længde på lidt under de 3 flisers bredde til at trække sand af med i højde. Så saver du et hak i den på ca. 0,3 - 0,5 cm mindre end flisetykkelse i den ene ende og et hak på præcis flisetykkelse i den anden ende. Så kan den bruges til at trække sand når dine fliser er lagt hen til de manglende 3 rækker.
Så kommer dine fliser til at ligge i præcis højde efter nogle måneders kørsel hen over dem.
Begynder du ved kantsten så er det naturligvis kun nødvendigt at have et hak hen over kantstene og brættet må gerne være lidt længere.  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
alternativ kan du tage kantstenende op og lægge et tyndt lag beton under dem så de får samme højde om den højeste
de sider ikke ret godt fast i betongen , det er nemmere end det lyder til
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis