Vindue på sokkel fugevalg..

Er der nogle af jer der kan hjælpe mig med svar om valg af fuge..

Nu har jeg ledt nettet rundt flere gange, også herinde.., men jeg har endnu ikke fundet nogle pile der mig i den rigtige retning..

Jeg har et stort vinduesparti i rent træ med flere moduller der står direkte ned på en skrående sokkel..,
minus de 1-2 centimeter der er til fugen..

Jeg skal så vidt muligt have valgt en fuge som ikke er en "gummi" ( alm. fuge masse ) som helst gerne er diffusionsåben.. Pt. er der en gummifuge som jeg vil skifte..

Jeg har læst at fugebånd ikke skulle være det bedste i bunden ved en sålebænk da vinden kan presse det op.., og at fugebåndet derfor skulle have svært ved holde tæt, og da jeg bor på en bakke hvor vinduespartiet vender i mod syd, blæser det en del her da vinden største del af tiden kommer fra syd og sydvest..

Jeg tænker derfor en muret fuge med kalk og fæhår i bunden.., ja og for den sags skyld måske også i den ene side, hvis ikke fugebånd, da fugen trænger til en kærlig hånd..
Den anden side støder op til en terasse dør i træ alu hvor jeg kom fugebånd i sidste år.. ( Kæresten har fået sat ny træ/alu dør i hvor tømren sværger til fuge masse.., og påstår at fugebånd ikke er godt til træ/alu )

Kan i svare på hvad i ville vælge at fuge med ned imod soklen og gerne hvorfor.. ?

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
En muret fuge med kalk og fæhår i bunden, den er diffusionsåben, modsat en gummifuge, som er for tæt.
En for tæt fuge holder på fugten, som vil begynde at trænge ind i karmen, med råd til følge.

Jeg vedhæfter:
Center for Bygningsbevaring i RAADVAD ANVISNINGER til Bygningsbevaring UDFØRELSE AF MØRTELFUGER VED VINDUER OG DØRE m.m.

https://www.bygningsbevaring.dk/uploads/files/anvisninger/4-ANVISN_Moertelfuger.pdf
Tak for dit svar Henrik samt henvisningen til pdf filen..

Det lyder som den rigtige løsning for mig.., huset er fra 1960 og sådan var det også lavet oprindeligt..

Hvad tænker du om at bruge det når det er træ/alu vindues parti samt terrasse døre, som jeg også har.., i siderne og i bunden i mod sokkelen.. ?

Velbekomme Claus.
Jeg håber at du kan bruge det.
Søren Vadstrup har skrevet bogen "Huse med sjæl", den er en fantastist god læsning.
Det er lige før at jeg vil kalde den for, husejernes bibel.

Jeg vil altid bruge diffusionsåben fuge, aldrig gummi.
Træ skal kunne ånde og komme af med fugten.
Alt den fugt vi producér, skal jo ud igen, og det gør den gennem væggen, og fugerne.
Jeg har en muremester villa fra 1932, hvor man har malet nogle af de gamle vinduer med plastikmaling, de står til en stor renovation.
Fremover bliver de kun malet med Linoliemaling. 
Hej.
Hvorfor er det at du ikke vil anvende en elastisk gummifuge i bunden?

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS

Henrik C..

Det kan jeg bestemt.. Diffusionsåben tiltaler også mig bedst..
Min er også en murermester villa bare fra 60..
- Ja plastik maling hører ikke hjemme på vinduer.., det lyder langt ude at de har brugt det..
Jeg har set vinduer som har holdt i over 100 år hvor der er brugt linolie.., så ingen tvivl om det holder godt..
Tak for tippet omkring bogen.., den vil jeg lige være opsøgende på.., den lyder spændende..

Hej Martin..,

Jeg finder tanken om at den er diffusionsåben mere tiltalende.., også er en alm. elastisk fuge bare sværere at få til at ligge pænt for mig nede i en højde på ca. 25 cm over jorden..

Hvad tænker du om løsningen med at bruge mørtelfugen.. ?, nu du er bygningkonstruktør og antageligt har en del erfaring og har set en del igennem dit arbejde..

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også