Stærke svævehylder på pudset murstensvæg

Jeg vil lave nogle svævehylder der skal kunne bære lidt mere end dem fra IKEA. Jeg har nogle ege brædder i 18 x 90 cm og 3 cm tykke som skal være til hylder og en søjleboremaskine.

Jeg kan fålavet en jern skinne med jernstænger som kan passe i huller i hylden men for at opnå en god bæreevne tænker jeg at fortsætte jernstængerne 5 cm ind i murstensvæg.

Jeg tænker at bore huller i mursten i et par millimeter større diameter end jernstængerne og så lægge noget mørtel ind i hullerne. Så vil jeg holde dem på plads mens det tørrer.

Da væggen skal spartles og filtes kan jeg godt på forhånd finde ud af hvo mursten er så jeg ikke vil bore ind i kanten af en mursten.

Det er dog en noget omstændelig process og jeg spekulerer på om der findes bedre løsninger. Bland andet er jeg betænkelig om jeg kan bore præcist nok i mursten. Det skal jo være rimeligt vinkelret for at kunne lade sig gøre. Et andet problem blive at man ikke efterfølgende vil kunne tage hylderne ned uden totalt at ødelægge vægen.

Jeg har dog brug for at hylden kan bære 30-40 kilo uden at være i fare for at falde ned eller blive skæv.
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
På de 90 cm behøver du 5 stk 6x80 mm skruer ind i mursten m/rawlplugs.
du skal være uhyre nøjagtig med at bore hullerne i hylden til stængerne. Desuden får du et issue mht til tykkelsen af skinnen. Den ses bag hylden.

 

Hej Uldal
Tak. Mht. skinnen så har jeg tænkt at fræse spor i hylden til den så den ikke kan ses.
Hvis jeg bruger denne metode havde jeg tænkt at lave en borelære i metal og skrue på hylden. Derefter spænde den op i søjle boremaskine så de bliver lige. Jeg er mere bekymret for hvorledes jeg borer lige ind i muren for der bliver det jo nok frihånd. Der er desværre et mix af hårdtbrændte og ikke så hårdtbrændte mursten.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Man kan gøre det samme med lange karmskruer uden hoved - GDS bladet har haft en artikel om det, ingen behov for semi-synlig jernramme.

Borer for i hylden hørst, overfører hullerne til væggen, sætter skruerne ind så de har tilstrækkeligt fat i stenene og sætter hylden udenpå bagefter. Tænker at hvis man sætter en skrue per halve meter og lader det løbe 10cm ind i hylden knækker træet før skruerne gør hvis vægten bliver for stor, brækstyrken på de fleste 7,5mm karmskruer er over 500Kg.

Hvis du er usikker på om du kan bore præcist nok, kan man få et styr til at hjælpe med at fiksere maskinen i den rigtige vinkel.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Tak. Holder selv GDS bladet men kan ikke huske den artikel. Har du tilfældigvis hvilket nummer det var?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også