Utæt kobberrør inde i væg ved afmontering af blandingsbatteri ?

Hej alle!

Mit blandingsbatteris (brus) smudsfilter er tilsyneladende fyldt med skidt som har resulteret i at der stort set ikke kommer varmt vand ud af den. Derfor vil jeg skifte smudsfilteret i mit blandingsbatteri. Jeg bor i en lejlighed fra starten af 70erne og blandingsbatteriet er skruet fast på et kobberrør. Nu er spørgsmålet : Risikerer jeg at kobberrøret inde i væggen løsner sig og bliver utæt når jeg begynder at skrue blandingsbatteriet af ? Pga. kalk, skidt osv. eller bare fordi batteriet er skruet godt fast. Jeg synes ikke at jeg kan se nogen videoer på nettet der nævner dette i forbindelse med afmontering af batteriet, men har hørt fra en med lidt kendskab til vvs at det er en risiko. Altså skal man holde kobberrøret fast med en tang når man begynder at skrue blandingsbatteriet af ?

På forhånd tak :-)

Mvh.
Peter
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tak. Det er en ejerlejlighed, så der er desværre ikke hjælp at hente fra viceværten (som I begge nævner) mht. at overlade risikoen. Men der er åbenbart en risiko som du siger, men hvor stor er den siden der ikke er nogen der nævner det i videoer om at afmontere blandingsbatterier ?
Når man har skruet batteriet af kan man så ikke tjekke om kobberrøret har løsnet sig, så man kan skrue det fast igen hvis det har løsnet sig ?

Mvh.
Peter
Risiko er ret lille.
Kobberrør kommer op i muren og ender i en vinkel Det er den der bliver påvirket. Så hvis det bot er de 2 møtrikker der sidder på blandings batteri det drejer sig om ville jeg ikke være så nervøs.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Okay, tak. Ja, det er bare de 2 møtrikker der sidder på blandingsbatteriet. Men hvis man vil gå med livrem og en sele (ikke livrem og seleR, altså ringe efter en vvs'er), så kan man måske lave en streg på kobberrøret, rosetten og væggen dermed se om røret har flyttet sig når man har skruet batteriet af. Og så skrue røret på plads (hvor stregen er), hvis det har flyttet sig...

Mvh.
Peter
Annonce
Der vil ikke være en samling på røret i væggen. Så det kan ikke skrues fra hinanden.
Røret føres op i ét stykke til overgangen på batteriet.

Der må ikke være skjulte samlinger på brugsvand. 

Elektronikteknikeren
Hvis det er ældre installationer er der masser af skjulte samlinger.
Du skriver bl.a.  lave en streg på kobberrøret
Som jeg forstår dig nu så er røret ikke muret ind. Og så kan du vel komme til at holde kontra. Et billede ville fremme vores forståelse.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg har uploadet et billede af den del af blandingsbatteriet som spørgsmålet angår. Blandingsbatteriet sidder på højkant i væggen og som man kan se så er en del af kobberrøret synligt under et lag kalk.
Lejligheden er som sagt fra starten af 70'erne og der var vist noget renovering i 1986, men jeg ved ikke om badeværelset også var en del af renoveringen (Batteriet er dog fra ca. 2008).
I og med at det er ældre installationer skal jeg så forstå det sådan at røret kan løsne sig ?
En rørtang vil vel være for bred hvis man skal holde kontra (der er ca. 1 cm rør synligt), men kan man holde ordenligt fast med en vandpumpetang ?

Mvh.
Peter
Troede det var et indbygningsblandingsbatteri, med det er åbenbart et helt standard som sidder sunligt.
Den gevindstump du kan se, er ikke kobber, men messing. Det er et exentrisk forbindelsesstykke, der bruges for at tilpasse centerafstand til blandingsbatteriet.
Prøv blot forsigtigt at løsne omløberen på blandingsbatteriet. Bliver det nødvendigt laver du modhold med en vandpumpetang. Jeg ville ikke være betænkelig med at gå i gang. Husk lige at lukke for vandet som det første.

Søren O
Men det system behøver du slet ikke at være nervøs. Som skrevet er det ikke kobberrør. men messing fittings og i den anden ende er der 1/2" gevind. Skulle det gå løs så skal det skrues helt ud, renses og så tætnes igen med pakgarn og salve. Du kan sagtens holde igen med vandpumpetang.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis