Afkortning af fodlister i højden?

Jeg har bestilt nye fodpaneler, men vil gerne korte dem lidt til i højden. De er 166 mm fyr og vil gerne ramme omkring 135 mm. Hvordan gør jeg nemmest dette? De skal skæres så der er en lille vinkel på bagsiden mod gulvet.
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
En bord sav ville jeg bruge.
Med en rundsav. Indstil et lille smig på den. Nogle rundsave har en lille medfølgende metal fidus man kan montere som styre land. Ellers ville jeg selv montere en lille styre skinne i træ eller metal på undersiden af rundsaven.

Hilsen Jens J.

"Køb billigt og græd mange gange, eller køb kvalitet og græd én gang"
Rundsav, dyksav, bordrundsav og andet som kan styres med en skinne. rundsaven kan styres imod et bræt der spændes på.
Endelig kan man trække en streg og bruge en fukssvans, det er såmænd ikke så vanskelig hvis det kun er noble meter.
Hvis gulvet er en smule buet eller på anden måde ujævn så kan man holde panelet på plads og strege op men et mellemlag imod gulvet på de 30 mm.
Med en bordrundsav kan man godt styre lidt efter nogle bløde buer.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Gulvet er temmelig buet det er gammelt plankegulv i to oprindelige stuer som er slået sammen til en stor så de er både skævt på midten og rundt langs væggene. Charme/patina :) planen var at montere en skyggeliste langs panelet som der var før. Der er ca 40 meter panel der skal kortes i højden.

Jeg burde gave bestilt dem på mål men syntes det var svært at vurdere og 166 mm virkede ikke for stort. Men nu kan jeg se de er for bombastiske i forhold til stukket i loftet b.la. når jeg har dem sat ved væggen.
. I gamle dag kunne man, men 40 m langsgående så skal der sikkert maskinkraft til.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Monter en blyant på en lille klods, cm 3 cm i højden. Træk klodsen langs gulvet og overfør blyantstregen til panelet.

Skær langs blyantsstregen, måske med en stiksav hvis det er meget ujævnt. Panelet passer nu præcist til gulvet. Jeg ville dog stadig sætte en fejeliste på forneden.

Klodsen er lavet som et værktøj. Jeg kan bare ikke huske hvad sådanne en hedder. Man kan dog nemt lave sin egen.

Hilsen Jens J.

"Køb billigt og græd mange gange, eller køb kvalitet og græd én gang"
Jeg takker for alle rådene går i gang i weekenden med afkortning og tilpasning.
Jens J. skrev den 11-08-2020 15:33:37

Klodsen er lavet som et værktøj. Jeg kan bare ikke huske hvad sådanne en hedder. Man kan dog nemt lave sin egen.

 
Det hedder et andenæb...
Men tricket med klodsen er lige så godt, og koste ikke en brøkdel  


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Jeg forstår ikke hvordan det andenæb virker...? Man skal vel trække højden fra andenæbet fra den streg den laver det vel ikke nemt hvis det buer meget? Ellers spilder man vel træ svarende til højden på andenæbbet når man saver eller hvad?
En 30 mm klods er bedre. Men andenæbbet kan jo indstilles på de 30 mm.
Man stiller panelet på gulvet, så den står på de høje punkter. Hvis den skal passe i et hjørne f.eks. men den der kommer der må der måske en lille kile under.
Så ønsker du jo at fjerne et stykke svarende til de 166 mm minus de ca. 135, Så er det jo bare at lade andenæb eller 30 mm klods glide hen over gulvet med en blyant på overkanten. Det vil efterlade en streg der præcis følger gulvet.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis