Indvendige døre vinkelret på væg

Hej LDS

Jeg er langt om længe nået dertil, hvor jeg skal bestille døre. Der er bare nogle udfordringer jeg simpelthen ikke har tænkt på før nu:

1) der er 2 stk døre der skal monteres vinkelret på væg. Hvordan afslutter man pænt mod væggen? Kommer det ikke til at se fjollet ud når der er gerigt på 2 sider men ingen ved den side hvor dørkarm er vinkelret på væg?

2) dørhul i midten af billedet er cirka 930mm bred, 140mm dyb og cirka 2000m høj. Så det bliver 8x20 modul. Hvordan afslutter jeg pænt gerigt mod højre, således at jeg ikke rammer gerigt på dørhul til højre? Kan jeg ikke som alternativ købe 7x20 modul og fastgøre på brædder, således at gerigt ikke rammer anden dør samt at det kan afsluttes pænt fra værelserne af..

Håber det giver mening. Er modtagelig for alle forslag!

 
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nu skriver du ikke noget om, hvor tyk væggen mellem de to rum er. Et gerigt er 75 mm bredt og en del af de 75 mm går til sømme det fast på dørkarmen, så prøv lige om ikke du har plads til gerigt på begge sider af væggen. Fra værelsessiden laver du gerigtet så smalt, at det lige går mod væggen. Det vil sige, at den del af gerigtet, der er over døren, går helt ind til væggen og kun den del, der støder sammen med det stykke, der går ind mod væggen, skæres i smig.

fase
En dør med en bredde på 8 moduler kræver et dør hul på 810 mm 9 moduler 910 mm osv..
Så du kan starte med at sætte et bræt op på 20 mm.
Med den murtykkelse ser det ikke ud til at almindelige gerikter rammer hinanden.
Bag ved skal du så save et lille stykke af gerikt på langs, samt et lille hjørne af øverste gerikt.
Der gives en lille malerfinish fuge ned langs væggen.
Husk at inde i værelset er det bag døren, så det lille problem skal ikke få dig til at overveje en 10 cm smallere dør. Det er rart at køre med det man kalder 90´r dør Dørpladen er alligevel kun 825 mm
Jeg har lige færdig gjort en overetage hvor døre stod i forskellig vinkler i forhold til vægge 45 grader, og ca. 135 grader. Det ser ret naturlig ud når det er lavet.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også