Fuge i samling mellem krydsfiner på tag?

Har netop lagt de sidste krydsfinerplader på et lavhældningstag, der skal have tagpap (Icopal selvklæb) på i to lag til sidst. Det er halve husky plader m fer og not. Har lavet fugebredde på 8-10mm mellem tilbygning og tag og så nogle få milimeter langs samlingerne. Har lagt en fleksibel fugemasse (Dana byggefugemasse 522 Sealflex Hybrid) mod tilbygningen ml trævæg og træplade. Har nu også fuget med samme i de få milimeter langs samlingerne, men er tvivl om det er en god ide?
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på lds.
Jeg går ud fra at tagpap skal klæbes op langs det lodrette, Begge fuger er så unødvendig, men gør ingen skade.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 10-08-2020 21:12:14

Velkommen på lds.
Jeg går ud fra at tagpap skal klæbes op langs det lodrette, Begge fuger er så unødvendig, men gør ingen skade.

 Tak :) Og ja - det var også min tanke, da jeg havde lagt dem. Havde dog en eller anden ide om at det var godt med en fuge for ekstra sikkerhed, men kan godt se at det logisk er unødvendigt. Ville så bare gerne lige høre om det så gjorde skade... 

Christian M skrev den 10-08-2020 21:14:07

Hvad er grunder til, at du fuger i samlingerne mellem pladerne? Dit tagpap skulle jo gerne være tæt..

 Ja det er er måske unødvendigt, kan jeg godt se nu. Jeg bor på en husbåd og har haft utæt tag, så har bare tænkt ekstra sikkerhed. Og har været bekymret for om det lodrette tagpap holder tæt. Så skulle der komme lidt vand ind, udgør fugen en ekstra sikkerhed. 

I min optik helt unødvendigt imellem pladerne.. Hvis først der kommer vand derned, så er det helt galt alligevel ;-) .. Det eneste der er vigtigt her, er at det er en fugemasse som træet kan arbejde i.. Det er ultimativt vigtigt... Det er netop derfor at man holder nogle millimeters luft imellem pladerne, hele vejen rundt - for at de kan få lov at arbejde under tagpap'en.. Kan de ikke få lov til det, kan det i nogle tilfælde ende med at taget kan knage og larme, samt måske hæve sig i samlingerne (hvilket kan blive synligt i tagpap'en .. :-) ..
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis