Strøafstand til nyt plankegulv på gulvspånplader

Hejsa,

Jeg håber dælme ikke jeg har dummet mig, men har behov for jeres mening:

På første salen har vi fjernet det eksisterende plankegulv, og derefter rettet bjælkelaget op, ved at påskrue 45x100 mm reglar på hver side af bjælkerne. Derpå har vi lagt 22mm gulvspånplader.
Nu har vi så bestilt et 25x188mm douglas plankegulv der skrues i spånpladerne.

Mit spørgsmål kommer så her:
Vi har en CC-afstand mellem opretningerne på 80-85 cm..
Gulvspånpladerne skal egentligt ligges med maks afstand på 60 cm, og et 25mm plankegulv med en maks afstand på 72 cm..

Helt oprindeligt var tanken at købe et 28x200 mm plankegulv hvor maks afstanden er 85 cm, og gulvspånpladerne var egentligt udelukkende tiltænkt som undergulv vi kunne gå og arbejde på, og derefter ikke tiltænkt en egentlig bærende effekt.

Håber I vil give mig jeres besyv??
Umiddelbart tænker jeg at plankerne og gulvspånpladerne tilsammen opnår tilstrækkelig stivhed.
Hvad tænker I ??

Mvh. Eddie
1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
hej
jeg er pensioneret tømmermester/arkitekt og bliver nød til at sige, det er ikke det smarteste du er i gang med.
desværre tror jeg du måske vil opnå både et "gyngende" gulv og måske også et knirkende gulv.
dit spångulv er det med fer og not og limet, eller er det hele spånplader uden fer og not ??, tror dit største problem
er den store strø afstand der er under spånpladerne......så mit forslag vil nok være at fjerne spånpladerne og lægge gulvplanker direkte på strøerne og så købe gulvplanker der har en tykkelse på omkring 5/4 tommer.

mvh/br…..dan49 42315739
(du er velkommen til at ringe.)

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis