70'er hus terrændæk

Er der nogen der kan hjælpe mig med en afklaring på reglerne omkring at man ikke altid behøver renovere til nyeste BR.

I huset er der 8 cm. beton, 75mm pladebatts, og 150mm singels (som kapilærbrydende lag)

hvis man rykker det op og laver om til 200mm eps og ca.10cm armeret beton, opnår man så en u-værdi der er lav nok til at det dels kan gå at lave gulvvarme, og dels overholder de regler der er i forbindelse med renovering.

Grunden til spørgsmålet er at det er ganske meget arbejde man slipper for, ved ikke at grave yderligere 10cm ned. og det gør projektet væsentligt mere overskueligt.

Bonusspørgsmålet er som følger:
Kan man renovere terrændæk i etaper, eller giver det kun mening at gøre i hele huset på én gang?

18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du laver opbrydning af beton ændrer du på den faste konstruktion og skal derfor overholde gældende BR, dvs det er svært at undgå udgravning.
Husk at undersøge om der er sokkel under dine indre vægge.
/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Men er der ikke en formulering som har at gøre med rentabilitet, det bliver dog muligvis overskrevet af at man bryder betonlaget op.

Tror ikke der er sokkel under de indre vægge, de er alle lette, og flere af dem er flyttet siden den oprindelige konstruktionstegning. 
Det er korrekt at det skal være rentabelt, men at fjerne yderligere 10-20 cm jord vil sjældent fordyre resten af projektet så meget at det ikke ville være rentabelt at gennemføre det - at det er mere besværligt forholder reglementet sig ikke til.

Du kan godt gøre det i etaper og nedlægge tomrør til at trække i efterhånden som du kommer fremad, men det er væsentligt mere besværligt og langtrukkent.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Tak for det,

i forhold til at gøre det i etaper,ville det nok blive køkken/alrum (som dækker mere end halvdelen af huset, og så,senere måske værelser/badeværelser
Hvis du bestemmer dig for at grave ud, så overvej at droppe betondækket og lav det som let gulvvarme.

Selv hvis du støber så overvej at lave let gulvvarme ovenpå betondækket.

Det er meget nemmere at regulere.
Annonce
jeg troede der skulle støbes beton ovenpå? jeg har faktisk hele tiden haft i baghovedet at lægge det ovenpå

Hvis man undlader betonen så vinder man jo 8-10 cm der ikke skal graves ud, så det ville jo være et kæmpe plus i min bog

Ikke nødvendigvis. Der er flere tråde herinde - brug evt. søgefunktionen - hvor nogle kyndige har skrevet en opskrift på en komplet opbygning med isolering, sporplader etc. 
Hvad er det for nogle nøgleord jeg leder efter? hedder det et let terrændæk eller hvad er det bedste?
Jeg prøver lige at kigge - jeg kan huske at ev elmand har lavet nogle virkeligt gode beskrivelser, som inkluderer flere gode råd til processen

'let gulvvarme' er en god start
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis