70'er hus terrændæk

Er der nogen der kan hjælpe mig med en afklaring på reglerne omkring at man ikke altid behøver renovere til nyeste BR.

I huset er der 8 cm. beton, 75mm pladebatts, og 150mm singels (som kapilærbrydende lag)

hvis man rykker det op og laver om til 200mm eps og ca.10cm armeret beton, opnår man så en u-værdi der er lav nok til at det dels kan gå at lave gulvvarme, og dels overholder de regler der er i forbindelse med renovering.

Grunden til spørgsmålet er at det er ganske meget arbejde man slipper for, ved ikke at grave yderligere 10cm ned. og det gør projektet væsentligt mere overskueligt.

Bonusspørgsmålet er som følger:
Kan man renovere terrændæk i etaper, eller giver det kun mening at gøre i hele huset på én gang?

Er der nogen der kan hjælpe mig med en afklaring... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Og min egen tråd, jeg helt havde glemt:

https://www.lav-det-selv.dk/forum/t/229048/s/gulv-med-gulvvarme-uden-betondaek
Jo, opdaterer som regel de tråde jeg selv har andel i, når der er nyt eller projektet er færdigt - det kan man også se i min historik.

I det her tilfælde er jeg ikke kommet igang endnu. Som du kan læse i tråden, så fik jeg klar besked på at mit ret nye køkken skulle væk, hvis det skulle blive godt. Det bevirkede, at jeg lige tog et par omgange rundt om den varme grød igen og er så ikke kommet videre.
Er det ikke rigtigt forstået at man ENTEN skal have mindst 300mm isolering ELLER noget der kan klare en U-Værdi på 0,01 når man laver noget om?

Jeg synes det er voldsomt svært at gennemskue hvordan man beregner en u-værdi

ved et tænkt eksempel med f.eks. de her Kingspan Therma TF70 som har λD-værdi 0,022 W/(m·K) der tænker jeg at det må være muligt at regne ud hvor meget man skal have af det for at komme under 0,1 men jeg har endnu ikke fattet hvordan
@ Gulvvarme: Er det ikke rigtigt forstået at man ENTEN skal have mindst 300mm isolering ELLER noget der kan klare en U-Værdi på 0,01 når man laver noget om?
Hov der var vist en kommafejl. Går ud fra at du mener U-værdi 0,1.

De opgivne Producenters U-værdier, f.eks. λD-værdi 0,022 W/(m·K), er altid for 1 meters tykkelse.

Det er, alt andet lige, almindelig forholds regning, når der er tale om 'et produkt med given U-værdi.
F.eks. halv tykkelse, 0,5 meter, giver 0,022 x 2 = 0,044
F.eks. 1/10 dels tykkelse (0,1 m/ eller 100 mm), giver 0,022x10 = 0,22
Eller: 0,1/0,022 = 4,54545, derefter 1000mm/4,54545 = 220 mm, (de 220 mm giver en U-værdi på 0,1)

Hvis der er tale om flere produkter med forskellig U-værdier, plejer jeg at gå ind på Rockwools hjemmeside:

https://www.rockwool.dk/teknisk-support/beregningsprogrammer/energibereginger-energy-design/

Dog har Rockwool ændret lidt i forhold til ADOBE FLASH

Evt. denne via Internet Explore
https://energy.rockwool.dk/re/UI/Energy.html#Rockwool%20Energy

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis