Netværkskabel mellem etabeadskillelse

Vi har for en måned siden overtaget et halvanden plans hus fra 1974 og har i den forbindelse fået fiber ind i huset. Jeg har et ønske om at trække netværkskabler to eller tre steder ud i huset, men det der bekymrer mig mest er at få det trukket fra stueetagen til første.

Er der nogle fif eller how-to's som kan hjælpe mig lidt på vej? Hvordan sikrer jeg fx at jeg ikke ender inde i en væg eller andet uheldigt sted? Eneste løsning jeg kan komme på, er at fjerne gipsloftet, for så bedre at kunne trække kabler hen hvor det ønskes, uden at få et hul et tilfældigt sted i loftet :(

Og vil det ikke give mening at trække et tomrør istedet for et kabel, så man i fremtiden kan skifte kabel ud til en hurtigere model, eller hvis det eksisterende bliver beskadiget?

(har forsøgt at rette min stavefejl i titlen, men det kan jeg vist ikke... så I må lige bære over med mig :p )
19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Foreslår du gør, som de fleste: kører med trådløst netværk. Køb en netværksrouter og kobl den på fiberboksen. Du kan trække et kabel, kort eller langt til routeren. Men pas på! Nogle udbydere har indbygget trådløst netværk i fiberboksen. Det kan ikke køre sammen med eget netværk. Så ringer man til udbyder og Beder dem om at slå trådløst fra i fiberboksen. Jeg vil anbefale, du ofrer en hundredekroneseddel Ekstra og køber en kraftig router, der kan ubesværet dække hele hjemmet. Får du alligevel problemer med at dække feks haven, køber du en externtion boks, som “forlænger” rækkevidden.
PS de indbyggede trådløse i fiberbokse når sjældent længere end en to-værelses. Derfor denne anbefaling.

 

Der er altså ikke noget der slår kablet netværk. Jeg har minimum 2 stik i de fleste rum.

Du kan kigge på eksisterende føringsveje og forsøge at liste et kabel mere den vej. Der er også den mulighed at køre udenpå huset, evt. med kabelskjulere, og så ind under taget.
Det kommer meget an på hvordan lige præcis dit hus er indrettet. Hvis du bruger et fornuftigt, ikke skærmet, cat 6 kabel, vil du næppe få behov for at opgradere de næste mange år.
Hvis det er på 1.salen at du vil have flere udtag, kan du montere en switch her, så det kun er et enkelt kabel der skal trækkes.


 Aldrig gå ned på udstyr!

Hvis du stadig foretrække kabel, kan du måske lave et spyd a la nedenstående vedhæftet foto, som du så sætter/skruer fast på enden af et 16 mm "elektrikerrør".
Som det fremgår af fotoet er det godt brugt. Har trukket flere 16 mm rør gennem isolering, i bl.a. hulmur, i 6 m længde. Spyddet bevirker at det er muligt at skubbe igennem bl.a. isolering, elektrikerrørets stivhed bevirker ligeledes at det er muligt at ramme inden for ca +- 10 cm.

Er der ikke en skunk, du kan stikke kablet op i, på 1.salen?

fase
Du kan ofte gå lige op fra din netværks indgang / router. Så komme du op i skunk. Men de betinger jo at der er adgang til skunk.
Ellers har jeg også lykkedes med at tage en tagplade af, bore et meget skråt 20 3 25 mm hul ind u hulmuren og så skubbe et 16 mm elektriker rør op Der har ikke været så teknisk som den GSH viser, blot et rør der er bullet let og så skåret meget skråt.
Den lette buk og skrå skæringen gør at den kan søge forbi forhindringer som mørtel klatter ved at dreje på røret medens den skubbes op.
Når huset er fra 1974 er hulmurer sikkert IKKE muret til øverst. Det brugte man tidligere.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Jeg vil stadig kalde det gammeldags med kabler. Trådløs kan altså transportere rigtig meget. Min smed sagde også en gang: der er ikke noget som håndsmedede søm!

 

uldal skrev den 10-08-2020 14:17:24

Foreslår du gør, som de fleste: kører med trådløst netværk. Køb en netværksrouter og kobl den på fiberboksen. Du kan trække et kabel, kort eller langt til routeren. Men pas på! Nogle udbydere har indbygget trådløst netværk i fiberboksen. Det kan ikke køre sammen med eget netværk. Så ringer man til udbyder og Beder dem om at slå trådløst fra i fiberboksen. Jeg vil anbefale, du ofrer en hundredekroneseddel Ekstra og køber en kraftig router, der kan ubesværet dække hele hjemmet. Får du alligevel problemer med at dække feks haven, køber du en externtion boks, som “forlænger” rækkevidden.
PS de indbyggede trådløse i fiberbokse når sjældent længere end en to-værelses. Derfor denne anbefaling.

 Tak for input! 

Hele idéen med mit projekt, er at få dækket huset med wifi, men også at trække kabler til de faste ting som har brug for det (playstation, tv, hifi). Hos mig er fibermodem og router adskilt, så tanken er på sigt at få en bedre router med access points flere steder i huset. Den nuværende router dækker kun halvdelen af huset, og halvdelen den dækker er med ringe dækning. Jeg hopper over mesh-netværk, for det har jeg dårlige erfaringer med.
Jeg er slet ikke i tvivl om teknikken, det er det praktiske med at få et kabel ovenpå som er mit problem.
Hos min datter og Svigersøn har de lige fået fiber ind. Der er så købt ny stor smart tv. Det blev så lovet at det kunne trækkes trådløs.
Men det blev først rigtig godt da der blev trukket godt gammeldags netværks kabel.
I industrien og på kontorer kan det heller ikke køre ordentlig med trådløs. Jow jow til en enkelt medarbejder der sidder med noget regnskab eller tekst behandling så går det. Men skal der deles tegninger eller overføres tegninger imellem administration og maskiner så skal der tråd til enten kobber eller lysleder.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Borst skrev den 10-08-2020 14:31:31

Der er altså ikke noget der slår kablet netværk. Jeg har minimum 2 stik i de fleste rum.

Du kan kigge på eksisterende føringsveje og forsøge at liste et kabel mere den vej. Der er også den mulighed at køre udenpå huset, evt. med kabelskjulere, og så ind under taget.
Det kommer meget an på hvordan lige præcis dit hus er indrettet. Hvis du bruger et fornuftigt, ikke skærmet, cat 6 kabel, vil du næppe få behov for at opgradere de næste mange år.
Hvis det er på 1.salen at du vil have flere udtag, kan du montere en switch her, så det kun er et enkelt kabel der skal trækkes.

 Gode idéer! Jeg må se om der er et tomrør jeg kan knibe et netværksgabel igennem. Kabel udenpå huset tror jeg ikke falder i god jord hos min hustru, så det må blive en løsning indenfor væggene. God ide med switch ovenpå, vil foretrække kun at trække ét kabel, når det nu er. 

GSH skrev den 10-08-2020 14:49:30

Hvis du stadig foretrække kabel, kan du måske lave et spyd a la nedenstående vedhæftet foto, som du så sætter/skruer fast på enden af et 16 mm "elektrikerrør".
Som det fremgår af fotoet er det godt brugt. Har trukket flere 16 mm rør gennem isolering, i bl.a. hulmur, i 6 m længde. Spyddet bevirker at det er muligt at skubbe igennem bl.a. isolering, elektrikerrørets stivhed bevirker ligeledes at det er muligt at ramme inden for ca +- 10 cm.

 Der er gips cirka overalt ovenpå, så det må bestemt være en mulighed at trække i hulrummet. Godt forslag. Det må jeg lige tjekke op på

Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis