Netværkskabel mellem etabeadskillelse

Vi har for en måned siden overtaget et halvanden plans hus fra 1974 og har i den forbindelse fået fiber ind i huset. Jeg har et ønske om at trække netværkskabler to eller tre steder ud i huset, men det der bekymrer mig mest er at få det trukket fra stueetagen til første.

Er der nogle fif eller how-to's som kan hjælpe mig lidt på vej? Hvordan sikrer jeg fx at jeg ikke ender inde i en væg eller andet uheldigt sted? Eneste løsning jeg kan komme på, er at fjerne gipsloftet, for så bedre at kunne trække kabler hen hvor det ønskes, uden at få et hul et tilfældigt sted i loftet :(

Og vil det ikke give mening at trække et tomrør istedet for et kabel, så man i fremtiden kan skifte kabel ud til en hurtigere model, eller hvis det eksisterende bliver beskadiget?

(har forsøgt at rette min stavefejl i titlen, men det kan jeg vist ikke... så I må lige bære over med mig :p )
Vi har for en måned siden overtaget et halvanden... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Der er mange telefon montører der har trukket uden på huset. Hvis det er i dine tanker så ring hellere til en elektriker.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 10-08-2020 18:45:34

Du kan ofte gå lige op fra din netværks indgang / router. Så komme du op i skunk. Men de betinger jo at der er adgang til skunk.
Ellers har jeg også lykkedes med at tage en tagplade af, bore et meget skråt 20 3 25 mm hul ind u hulmuren og så skubbe et 16 mm elektriker rør op Der har ikke været så teknisk som den GSH viser, blot et rør der er bullet let og så skåret meget skråt.
Den lette buk og skrå skæringen gør at den kan søge forbi forhindringer som mørtel klatter ved at dreje på røret medens den skubbes op.
Når huset er fra 1974 er hulmurer sikkert IKKE muret til øverst. Det brugte man tidligere.

 Hvordan søren får jeg en plade ned fra loftet? Jeg har gipsloft, så er bange for det bliver noget rod at få pænt bagefter

ev elmand skrev den 10-08-2020 21:02:34

Hos min datter og Svigersøn har de lige fået fiber ind. Der er så købt ny stor smart tv. Det blev så lovet at det kunne trækkes trådløs.
Men det blev først rigtig godt da der blev trukket godt gammeldags netværks kabel.
I industrien og på kontorer kan det heller ikke køre ordentlig med trådløs. Jow jow til en enkelt medarbejder der sidder med noget regnskab eller tekst behandling så går det. Men skal der deles tegninger eller overføres tegninger imellem administration og maskiner så skal der tråd til enten kobber eller lysleder.

I disse tider arbejder jeg jo hjemmefra, ja jeg har faktisk gjort det lige siden Corona lukkede Danmark ned i starten. Jeg logger på VPN hver gang og har temmelig meget datatrafik, så jeg har brug at kunne kable min forbindelse - eller som minimum have et access point der er lige i nærheden. Trådløs trafik igennem etageadskillelsen er bevist ikke dur herhjemme :) 

Det er en tagplade jeg taler om, hvis der ikke er adgang til skunk rum.
Har du tagsten med undertag så må der findes en anden adgangs vej.
Der kom vist lidt trykfejl.
Du kan bore 20 - 25 mm bor meget skråt op i hulmur og så skubbe et elektriker rør op.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Taget er fra 2016 og mener der er undertag. Jeg har bemærket at der på en nyetableret værelse er noget der ligner adgang til en skunk, det må jeg tage et kig på, om end det er et uheldigt sted at gå ned til stueetagen.

Annonce
Hvis du har brug for at 'gå på tværs' af huset og ikke behøves at lægge tomrør op så kan det også lade sig gøre at skære en stribe fri ved loftet langs med vægge så der kan presses et kabel op i revnen. Et cat6 slim eller flad kabel er ca 4mm bredt (eller 2mm tykt) så det behøves ikke være mere end det, og så længe din installation ikke har brug for at bruge skærmede kabler er de bløde nok til at man også kan komme rundt om et hjørne. Der afsluttes med at fuge med acrylfuge og loftmaling. Loftmaling er mat så slutresultatet er meget diskret.
Husk også at det er med netværkskabler som det er med nye vinduer til huset - man får generelt hvad man betaler for, så lad være med at købe dine kabler i eg Harald skrald, stiv plastik og lederne er for tynde til at man kan crimpe et nyt stik på hvis behovet skulle opstå.

/BOFH


Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Du skal ikke gå ned præcis hvor din låge er til skunk. Enten skubbes kablet op i en stor sløjfe som kan fiskes med en plastrør med krog på, Eller du kravler ind i skunk for at trække kabel med tilbage.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hvis der er vandbåren radiatorvarme , så er måske plads til netværskabel der , hvor vandrørende går op , ellres så har man da noget at bore efter ...............

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Helt enig i, at kablet netværk er at foretrække. En anden ting som jeg også vil gøre opmærksom på er, at du kan sende et tv-signal igennem et netværks kabel. Det kræver blot 2 lednings konvertere i hver ende og så kan du sende signalet igennem. Giver bare en meget stor frihed i placeringen af de forskellige ting.
Dog kan signalet så ikke gå igennem en switch  

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis