Bobler i maling af trykimprægneret facadebeklædning

Hej,
Vi har skiftet facadebeklædning af vores rækkehus tilbage i slutning af maj måned i år i forbindelse med renovering af altanen på første sal.Jeg fik at vide af tømreren som udførte opgaven at jeg allerede kunne male den i august eller september og ikke behøver at vente til næste år. Jeg fik malet den nye trykimprægnerede facadebeklædning i sidste uge med to lag GORI 612 maling . Igår lagde jeg mærke til at der er kommet en del bobler i maling flere steder på brædderne. Se venligst billederne. Hvad skyldes disse bobler og hvad skal jeg gøre ved dem?  
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er det ikke blot harpiks fra træet?
Prøv at skære op med kniv og se hvad der gemmer sig.
Du kan jo blot male igen.
Husk at træ arbejder hele tiden, så nogle ting må man finde sig i. 

Elektronikteknikeren
Det ligner harpiks der kommer ud af træet. Det har jeg også oplevet på vores facadebeklædning og vores nye plankeværk fra sidste år. Jeg har børstet det væk med en stiv kost og pletmalet efterfølgende. 

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Ligner harpix, det kommer der typisk ud ved knaster i træet, også selvom det er tryk impregneret.

 

Alle knasterne vil fortsat “bløde” til de er udtørret. Tager en del år. 

 

Annonce
Skrab ned omkring harpiks, giv shellak, mal igen. (har et sommerhus som har været mine forældres. I al den tid huset har været i familiens eje, har der været en knast som bløder harpiks i +28 år.)

Og jeg håber ikke for dig at malingen slipper, men jeg ville aldrig have malet trykimpr. træ efter 2+ måneder. Hold øje med det.

Mvh Troels
Det håber jeg heller ikke. Jeg var også i tvivl om jeg skulle vente med at male den til næste år, men da jeg læste dette indlæg https://www.lav-det-selv.dk/forum/t/19606/s/hvor-laenge-skal-trykimpraegneret-trae
og så denne video https://www.youtube.com/watch?v=b_XziMwSAGc
valgte jeg at male nu, mens vejret har varmt i en periode.
Kan jeg vente med at gøre noget ved harpiks til næste år?
Kan træet tage skade, hvis der ikke bliver gjort ved harpiks?
Det er rent kosmetisk.
Du behøver ikke at gøre noget ved det i år. 

Elektronikteknikeren
Du kan sagtens vente, men jeg ville gøre det nu. Det er jo bare en lille plet af shellak og maling der skal til. Venter du til næste år, er malingen falmet, og der er en risiko for at man ser de nye pletmalinger.  

Mvh Troels
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også