gasbrænder hvilket gevind og evt. overgangs studs

Hej. Jeg har en gasbrænder med et brænder gevind tæt på 14mm. Men den brænder studs med forlænger rør jeg har, har et gevind tæt på de 15mm (målt indvendigt). Hvordan får jeg de to til at gå sammen, kan man få en gevindstørrelses konverterings studs eller hvad er det bedste at gøre. håndtaget er fra kosangas og er at ældre dato. Er der forskellige standarder inden for gevind på gasbrænder udstyr?
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der er nok en standart, men jeg kender den ikke.
Men gevindene er lavet, så man ikke kan skrue det sammen med andre, tilgængelige gevind og det er af sikkerhedshensyn, noget af det er med links gevind.
Nu bor vi i hver sin ende af landet, men her i midtjylland er der forskellige butikker, der har rigtig meget i fittings til gas.

Men ligger du et billede op, er det nemmere at hjælpe


Vi prøver igen, i morgen --
Vedhæftede filer:
I gamle dage, dvs. for 40-50 år siden, fandtes der adskillige leverandører af gasflasker og tilsvarende fittings og brændere. Disse var alle karakteriseret af at de havde hver deres standard for gevindstørrelser og evt. linksgevind. Så godt som intet af det passede sammen, Hvis det er fra Kosangas, er det nok tvivlsomt, om det passer sammen med en nuværende standard, og om der kan fås en overgangsfitting. Jeg var i sin tid nødt til at købe nye gasflasker og brændere, da den standard (husker ikke navnet), som jeg anvendte, udgik

Gode billeder du satte ind...
Det tror jeg desværre ikke du kan finde.

Vi prøver igen, i morgen --
Annonce
Det ligner at være en propan brænder til f.eks. ukrudt brænding/for-varmning af metal før svejning, og så en Acetylen/oxygen brænder du ønsker at erstatte denne propan brænder med (eller omvendt)
Begge dele er utilrådeligt, den store brænder er beregnet til Propan/butan (den med o-ring i) mens den anden er til en ac/ox brænder (den uden O-ring, men flad paknings flade).

Hvad ønsker du at bruge brænderen til, siden du ønsker at sætte en anden dysse på?

 

De begge har været brugt til butan/propan. Dog ved jeg ikke om det har været rigtigt. den store kobling er til et rør hvor der for enden er et stort mundstykke til tagpap. den lille og håndtaget er noget jeg har arvet fra min far, som han altid brugte til butan/propan. der er kun en tilslutning til det håndtag så det kan vel ikke være ox/ilt.
Jeg ønsker at brænde noget tagpap, og har fundet mig et rigtigt mundstykke og rør med støtte, men nu passer det ikke på mit gamle håndtag. Så jeg prøver at finde ud af hvad der er rigtigt og forkert, og hvordan jeg får fundet noget der passer sammen.
som nævnt jeg tror ikke det findes, og kan du finde noget plejer det at være mega dyrt, så en ny komplet tagpapbrænder er nok billigere.

Vi prøver igen, i morgen --
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis