Fastlæggelse af niveauplan - normal praksis ved kuperet grund?

Hej

Jeg er i øjeblikket i gang med at få byggetilladelse til en parterrevilla. Vores byggegrund er svagt skrånende, men er i øvrigt inddelt i to niveauer, hvilket er årsagen til at det skal være parterre. Lokalplanen siger at man maks må bygge 3.2 meter over niveauplan og kommunen vil under ingen omstændigheder give dispensation fra dette. Højden på niveauplanet er derfor altafgørende for om det tegnede hus kan lade sig gøre i virkeligheden. Kommunen mener at niveauplanet skal være 7.8 meter (og de vil ikke sige hvad der ligger til grund herfor), jeg mener det bør være 8,4 idet det er koten på midten ud mod vejen.

Det nederste niveau er ca. 2 meter lavere end det øverste. Kommunen mener således at niveauplanet skal lægges ca. midt imellem de to niveauer, hvilket betyder at underetagen skal graves 1½ meter ned i nuværende terræn. Det betyder ydermere at man skal gå kraftigt ned af bakke når man skal ind til huset - til trods for at grunden i øjeblikket er nogenlunde i vater. Jeg finder det yderst besynderligt og kombineret med mange andre udtalelser fra sagsbehandleren (en gammel dame på +60 der ikke vedret meget om byggeri) er jeg ret overbevist om at niveauplanet skal placeres anderledes.

Hvad er normal praksis? På en flad grund plejer man at tage gennemsnittet af koten i de 4 hushjørner = niveauplan. I dette tilfælde ville jeg tage gennemsnittet af byggefeltet på det øvre niveau (hvilket sikrer at husets højde er afstemt med vejen). Hvad tænker i? Jeg har indsat et billede med koter - den "stribede" bue der går på tværs illustrerer overgangen fra det ene niveau til det andet.

0 svar
 Følg tråden
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis