Genvinding - dårlig lugt i rum med nilan anlæg?

Hej

Jeg har et nilan 450 anlæg i huset. Det står i opvarmet rum. Jeg har problemer med, at der lugter i rummet, det står i. Det er et problem, fordi rummet ligger op ad et børneværelse, som lugten breder sig til. Det er svært at beskrive lugten - det er ikke af kloak, mere jordslået. Anlægget fungerer ellers fint.

Kan der være noget med anlægget, eller skal jeg lede efter fugtskader i rummet, det står i?

Mvh
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvornår har du sidst skiftet Filter?
Vandlåsen for kondensen er den "fordampet" tør?
Vandlåsen eller dens afløbet er den/det blevet utæt?
Hvordan ser varmeveksleren ud på overfladen, når sidepladen er afmonteret, for filterskift?
Er der kommet f.eks. mus eller andet dødt ind i kanalen?
Filter skiftet for en uge siden. Vandlåsen er ikke udtørret og ikke utæt, tvivler også på afløbet er det. Veksleren ser fin ud, har også haft den ude. Tror ikke der er mus, huset er ikke så gammelt, og vi har aldrig haft problemer med den slags. Tænker lidt, om det måske snarere er fra børneværelset lugten kommer... Må på jagt efter mislugten
Hej Palle22. Fandt du en årsag og løsning. Har et lign problem i badeværelse, hvor Nilan og Vaillant gasfyr står. Der kommer især en spøjs lugt når Nilan har stået på køling i et par timer. 
Nej, jeg har ikke fundet en løsning. Jeg har sat en egentlig vandlås med kugle på anlægget i går (der var bare en slange med sløjfe, der fungerede som vandlås tidligere) - jeg kan give en melding om et par dage ift. om jeg stadig oplever mislugten.
Vandlåsen jeg har købt er denne: https://exklusiv-vvs.dk/shop/nilan-comfort-300-600-37801p.html
uldal skrev den 12-10-2020 07:39:37

Den bakke, det kondenserede vand løber ned i, kan mugne. Måske det er derfra lugten kommer.

 Mener du metalbakken?

Vi har stadig udfordringer med lugt, og er ret sikre på det kommer fra rummet med nilan-anlægget.

Jeg har trukket isoleringen på indsugningsrøret lidt tilbage ved anlægget, og her er helt sort - - jeg er i tvivl, om det bare er støv eller skimmel? Skruen på spændebåndet ser ud som om den har fået fugt. Er det normalt med skimmel/fugt på sådan et rør, når anlægget står i et opvarmet rum?

Hvis det er skimmel, kan det så forklare mislugten, eller? Og er det mon noget vi skal gøre noget ved - fx med hjælp fra ejerskifteforsikringen?

Mvh

Kan nogen sige mig, om ovenstående er normalt?
Det er ikke normalt med rust som vist på dit billede.

Om det er kondens, mangelfuld isolering eller noget helt tredje er svært at svare på ud fra et enkelt billede, men den jordslåede lugt tyder på en konstruktionsfejl.

Du bør få dit forsikringsselskabs takstator til at besigtige forholdende, og så tage den der fra.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Mange tak. Jeg trak isoleringen lidt længere tilbage, og det kunne se ud som om, det er kondens.

Men skal man ikke bare forvente kondens sådan et sted - eller?

Jeg har skrevet til forsikringen.
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis