Dampspærre på betongulv uden gulvvarme - nødvendigt?

Hej alle,
Jeg har købt Berry Alloc højttykslaminat som vi snart skal have opsat. I den forbindelse blev vi af byggemarkedet anbefalet også at købe dampspærre da vi har betongulv, men er det nødvendigt at købe når vi ikke har gulvvarme? (Der er bare radiatorer i huset).

Betongulvet er selvfølglig tørt, det er jævnt og huset er fra 79.

Vi fik også afvide Berry Alloc var the best of the best, så hvis der er folk som har haft Alloc i flere år, må i gerne dele jeres erfaringer.

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Gulvet er jo isoleret nedefre, så du kan nøjes med underlag til dit gulv.

 

du skal have dampspærre , men brug en 0,20 plast , den er godkendt og det billigste
har flere gange set problemer netop med dette i de 8 år jeg var gulvmontør 
Hej Bredker,
Hvis du har været gulvmontør så stoler jeg på hvad du siger. Ja, det er ikke specielt dyrt, og tænker ikke det skader, men det var mere om det var en nødvendighed.

Vil du også anbefale at sætte elastisk fugemasse mod væggen i alle kanterne af gulvet, for at undgå vand trænger ind ved gulvvask m.m.
Aziz skrev den 08-08-2020 22:11:24

Hej Bredker,
Hvis du har været gulvmontør så stoler jeg på hvad du siger. Ja, det er ikke specielt dyrt, og tænker ikke det skader, men det var mere om det var en nødvendighed.

Vil du også anbefale at sætte elastisk fugemasse mod væggen i alle kanterne af gulvet, for at undgå vand trænger ind ved gulvvask m.m.

 Plastfolien skal udføres med 200 mm overlæg og klæbes sammen.
ved hjørner opbukkes plastfolien bag fodlister og klæbes til væg.

Husk trinlyddæmpning herefter.

Alternativt kan man få en radon- og fugtstandsende dug i stedet for en PE-folie.

Gulvet skal ikke fuges mod væggene ellers kan de ikke give sig.

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Annonce
Hej Martin,

 Plastfolien skal udføres med 200 mm overlæg og klæbes sammen.
Kan du uddybe dette? Jeg har tænkt mig at købe denne:
https://www.bauhaus.dk/logoclic-underlag-pe-dampspaerre-rulle-med-15-m2 eller denne https://www.jemogfix.dk/plastfolie-0-20-mm-2-x-25-m/4214/9035564/

Er det fint?

Dampspærren går jeg ud fra blot skal klæbes til væggen med dampspærrebånd (samt klæbes til hinanden mellem rullerne på overlappet)
https://www.bauhaus.dk/dafa-dampspaerretape-dobbeltklaebende-25-m
Er denne OK?

"Husk trinlyddæmpning herefter."
Ja, trinlyddæmping er indbygget i Berry Alloc's laminatgulve (2 mm).

"Gulvet skal ikke fuges mod væggene ellers kan de ikke give sig."
Jeg så blot denne video fra PERGO, hvor de anbefaler at forsegle gulvet med fugemasse.
https://www.youtube.com/watch?v=36p9yH2FTjo
Vi har haft Berry alloc gulv i 3 år nu. Det er et utroligt slidstærkt og taknemmeligt gulv.

Vi har hund og barn, og der er intet slid at se nogen steder på gulvet.

Det gulv bliver i glade for 👍

Mvh. Christian M
 

Jeg hører desværre alt for mange der er utilfredse med Berry alloc. Med det in mente ville jeg undersøge dels anmeldelser og dels alternativer.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Rantzau skrev den 09-08-2020 22:11:29

Jeg hører desværre alt for mange der er utilfredse med Berry alloc. Med det in mente ville jeg undersøge dels anmeldelser og dels alternativer.

 Jeg høre så til gengæld der er rigtig mange der er fuldt ud tilfredse med det, inkl mig selv på 5 år, men nu har de jo også forskellige niveauer af serie, deres “originale” serie er den jeg har, og som også andre er fuldt ud tilfredse med 🤷‍♂️

Kan tilføje at vi har Berry alloc, grand avenue rodeo drive. Der er livsgaranti på slidstyrken til privat brug.

Vi er utroligt glade for det.

Et lille fif kan være at oprette en projektkonto i Bauhaus, så får du 10 procents rabat. Derefter forhandler du yderligere prisen ned. Ofte køre de med store procenter på alle deres gulve, så du skal ikke give fuld pris.

Håber ikke det tangerer som reklame, for det er blot min erfaring. 


Mvh. Christian M
 

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis