Starter ikke - 15hk 2 takt Mariner (1998)

Hej allesammen,

Jeg har kastet mig ud i at fixe min 15 hk 2 takt Mariner påhængsmotor fra 1998. Motoren har kørt og startet fint indtil for nyligt, hvor motoren under sejlads begyndt at dø ud ved meget gas. (Ventil i benzin tank er åben og bolden på benzin slangen er hård efter få pump). Nu vil motoren slet ikke starte - den er helt død uden antydning til at starte op. Motoren er uden el-start.

Jeg har prøvet følgende:

* Tjekke benzin, benzin tank og slange. Benzin ser fin ud - uden møg eller vand. Der er ingen revner i slangen. Jeg tjekker altid at ventilen i tanken står åben under brug.

* Tjekke at benzin passerer vandudskiller - det gør den uden problemer. (Tog slangen af ved benzin indgang til karburator, og pumpede.)

* Rense karburatoren. Afmonterede denne og sprayede alt igennem med karbourator rens fra Thansen. Karburatoren var lidt beskidt men jeg synes ikke det var voldsomt. Mit eneste problem er, at jeg ikke komme ind til benzin pumpen på karburatoren (skruerne er helt ødelagt). Karburator skålen med flyderen er fyldt med benzin når jeg afmonterer - formoder derfor ikke at benzin pumpen er i udu (sig endelig til hvis jeg tager fejl!!).

* Forbande motoren - og påhængsmotorer generelt - langt, langt ind i helvede.

* Skifte tændrør.

Jeg ser frem til eventuelt input. Jeg er helt nybegynder i bådmotor verdenen men vil gerne lære kunsten at fixe en påhængsmotor.

Mvh.
Martin

Et styk hus. Massere af gå-på mod. Ti tommel fingre. Et mål om - en dag - at blive kaldt "handy".
18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er der gnist på tændrørene, når du trækker i snoren?

Træd ikke på mine ledninger :o)
Hej og tak for svar! Jeg er i tvivl - når jeg tager et tændrør af,sætter ledningen på, holder mod motorblokken og trækker i snoren ser jeg ingen gnist. Vil man kunne se gnisten i solen eller skal det være mørkt? 

Et styk hus. Massere af gå-på mod. Ti tommel fingre. Et mål om - en dag - at blive kaldt "handy".
Man kan sagtens se gnisterne i dagslys og du kan vel lave lidt skygge for solen.
Så vidt jeg ved er motoren 2-cylindret og det er vel næppe sandsynligt at begge tændrør svigter helt samtidigt.
Men ellers: Du kan da prøve at isætte de reserve-tændrør, man erfaringsmæssigt altid bør medbringe for totaktere  


Finnband
Prøv at komme en sjat benzin ind i indsugningen på karbaratoren. Nogle få mililiter f.eks. med en injektionssprøjte vil være fint. Kan motoren så lige starte er det benzintilførslen der er galt med. Det kunne være en stoppet dyse i karburatoren.

Søren O
Hej alle sammen! Jeg gav den en snaps i indstigningen og det fik den i gang. Den satte dog ud igen. Så kan jeg vel konkludere at tændrør virker som de skal?

Er jeg rigtig på den at problemet må ligge i kaburatoren? Jeg har haft den af og renset - undtagen benzin pumpen. Der kan jeg død og pine ikke få skruerne ud....

Et styk hus. Massere af gå-på mod. Ti tommel fingre. Et mål om - en dag - at blive kaldt "handy".
Update - den starter rigtig fint med lidt benzin i luft indsug på karburator og kører simpelthen så fint. Men når jeg stopper og prøver at starte motoren igen uden at give lidt benzin i luft indsigt, vil den ikke.

Har i nogen gode bud på hvorfor den ikke vil starte uden "en snaps"? (Bevars, forstår den godt, sådan har jeg det også til julefrokost. Men vil godt have fixet det...)

Et styk hus. Massere af gå-på mod. Ti tommel fingre. Et mål om - en dag - at blive kaldt "handy".
Har selv sådan en motor, for at udelukke en defekt benzinpumpe, kan du pumpe kontinuerligt på "benzinbolden"  hjælper det er det med stor sandsynlighed med en ny benzinpumpe der skal til.
Jeg har haft min motor fra ny af det er en årgang 00, jeg har aldrig renset karburatoren, men har 2 gange skiftet pakninger og en membran i chokeren/primer som er indbygget i karburatoren, når den er defekt løber der lidt benzin ud, og den er ikke nem at starte.

Vi prøver igen, i morgen --
Tak, det prøver jeg lige! Kan en motor godt køre trods en defekt benzin pumpe?

Et styk hus. Massere af gå-på mod. Ti tommel fingre. Et mål om - en dag - at blive kaldt "handy".
Hvis din benzinpumpe er 100% defekt pumper den ingen benzin på i karburatoren, men virker den delvist vil det ofte være ved fuld gas, at man mærker det.

Men tjek lige om choker/primer er tæt, pump benzinbolden op og træk chokeren ud og ind, kik omkring dækslet hvor stifter der aktiveres af chokeren går ned, der er et lille overløbshul, kommer der benzin ud der er membranen i chokeren defekt.
Det er dækslet i den gule cirkel, der har et drænhul til chokeren
(ikke helt den karburator, men chokerdelen er det samme)


Vi prøver igen, i morgen --
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis