Starter ikke - 15hk 2 takt Mariner (1998)

Hej allesammen,

Jeg har kastet mig ud i at fixe min 15 hk 2 takt Mariner påhængsmotor fra 1998. Motoren har kørt og startet fint indtil for nyligt, hvor motoren under sejlads begyndt at dø ud ved meget gas. (Ventil i benzin tank er åben og bolden på benzin slangen er hård efter få pump). Nu vil motoren slet ikke starte - den er helt død uden antydning til at starte op. Motoren er uden el-start.

Jeg har prøvet følgende:

* Tjekke benzin, benzin tank og slange. Benzin ser fin ud - uden møg eller vand. Der er ingen revner i slangen. Jeg tjekker altid at ventilen i tanken står åben under brug.

* Tjekke at benzin passerer vandudskiller - det gør den uden problemer. (Tog slangen af ved benzin indgang til karburator, og pumpede.)

* Rense karburatoren. Afmonterede denne og sprayede alt igennem med karbourator rens fra Thansen. Karburatoren var lidt beskidt men jeg synes ikke det var voldsomt. Mit eneste problem er, at jeg ikke komme ind til benzin pumpen på karburatoren (skruerne er helt ødelagt). Karburator skålen med flyderen er fyldt med benzin når jeg afmonterer - formoder derfor ikke at benzin pumpen er i udu (sig endelig til hvis jeg tager fejl!!).

* Forbande motoren - og påhængsmotorer generelt - langt, langt ind i helvede.

* Skifte tændrør.

Jeg ser frem til eventuelt input. Jeg er helt nybegynder i bådmotor verdenen men vil gerne lære kunsten at fixe en påhængsmotor.

Mvh.
Martin

Et styk hus. Massere af gå-på mod. Ti tommel fingre. Et mål om - en dag - at blive kaldt "handy".
Hej allesammen, Jeg har kastet mig ud i at fixe... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Fandt lige det billede af den rigtige karburator

Vi prøver igen, i morgen --
Jeg har lige haft et kig primeren. Den bliver fugtig omkring pakningen så det kunne godt ligne at den ikke slutter 100% tæt. Der kommer et sprøjt benzin ud af overløbs hullet når jeg trykker choker tilbage ind - er det meningen?

Jeg overvejer at købe et sæt nye pakninger til kaburatoren - det kunne være det hjalp :) 

Et styk hus. Massere af gå-på mod. Ti tommel fingre. Et mål om - en dag - at blive kaldt "handy".
Hvis der kommer benzin ud af hullet ved den gule pil, når du primer, så skal du have et rep sæt.
Jeg købte et originalt sæt hos den lokale marine pusher, til primeren,, der var membranen, tætningen ved den blå pind, pakning, samt en kugle og fjeder var det vist, købte her i foråret som jeg husker ostede det 250 kr ca.
Vil du have et rep sæt til hele karburatoren er det dyre...

Du skal have motornummeret når du bestiller, så er du sikker på det passer.

Vi prøver igen, i morgen --
Der kommer et ordentligt sprøjt benzin ud af hullet på primeren når den blå stift skubbes ned og slippes. Jeg bestiller et reparations sæt til primeren asap! Det er heldigvis til at gå til at give primeren en overhaling.

Mange tak for hjælpen! Jeg giver en update når jeg får dele til primer hjem.

Et styk hus. Massere af gå-på mod. Ti tommel fingre. Et mål om - en dag - at blive kaldt "handy".
Pas på den lille stålkugle, som sidder i bunden af primerhuset, den skal være der, ellers får du aldrig motoren til at køre som den skal.
(der er en ny kugle med i sættet, men gem den gamle for en sikkerhedsskyld)

Vi prøver igen, i morgen --
Annonce
En update herfra: Jeg fik endelig mit repair kit til primeren hjem i dag. Jeg monterede alle delene i kittet, satte kaburatoren tilbage på motoren og startede den op. DET VIRKEDE! Motoren startede op med det samme.

Tak for alle svarene - de var enormt brugbare. Det har lige sparet en tur til mekanikeren + jeg nu forstår hvordan kaburatoren hænger sammen på min motor :) 

Mange hilsner
Martin  

Et styk hus. Massere af gå-på mod. Ti tommel fingre. Et mål om - en dag - at blive kaldt "handy".
Super godt du fik gang i motoren.. 
Og dejligt at du kommer med en tilbagemelding...

Vi prøver igen, i morgen --
Nemlig - tak for tilbagemelding !

Finnband
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis