Induktionskogeplade

Snydt af sælger, sådan da. Sælgeren sagde at det var lige til at montere. Ja da, hvis man er prof. Det er vi ikke. Der er et kabel med farver så det burde være let nok, men jeg er kommet i tvivl. Bla. Står der blå både ved T og N i diagrammet og der er kun 1 blå, men der er en grå ?  
Målertavlen 16 A der er 5 ledet kabel til den gamle kogeplade, som dog ikke er induktion.
Kogepladen er en Whirlpool SMC 604
Det er diagrammet som fulgte med.
Hvis jeg følger det første diagram, sætter jeg så grå og blå sammen i Nul i dåsen i væggen? Bag på kogepladen er der nemlig N1 og N2 så der kan jeg godt regne ud hvor de skal hen så. Håber jeg.
Jeg ved jeg har haft 400 v men vi fik trukket ny strøm for nogle år siden, så jeg ved ikke om det er her i huset mere.
Spørger ret dumt, og vi havde også kontaktet en fagmand, hvis ikke det var fordi vi havde fået besked på at det var så let at gøre selv. Men nu er det fredag og vi harvende en uge på den kogeplade. 
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du er inde på noget af det rigtige, Følg diagrammet til venstre. Og det viser at der skal en fase i L1 og en i L2
Og så skal der N ( nul ) i N klemmen.
Du kan tage dæksel af på induktions kogepladen og se hvilke farver der er brugt hvor.
Er blå og grå begge sat i N så kan du også gøre det i installationen. Men den blå alene er også nok.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
N og T blå og grå sammen til nul (blå) i væggen. R og S til to faser. De to, der skal til faser, er formentlig brun og sort. Det er ligegyldigt hvilke faser, men har du de to farver fri i væggen, så bruger du dem. Den gulgrønne skal selvfølgelig til den gulgrønne i væggen.

fase
Hej Erik
Tak fordi du tager dig tid til at hjælpe en håbløs gør det selv kvinde.
Ledningen til kogepladen er ikke monteret fra fabrikken. Der er ikke noget dæksel så jeg har luret at der er 2 nul klemmer N1 og N2.
Hvis jeg monterer den grå og blå i hhv N1 og N2 kan jeg så samle dem i dåsen eller giver det en kortslutning? Jeg vil jo ikke efterlade en ledning. 
Så er mit næst største problem om jeg kan regne med de 400 v ud fra 16 A sikringen? 
Du monterer grå og blå i N1 og N2 Så monteres de sammen i N i vægdåsen.

S. Fabrin
Tak. Så sætter jeg kablet på. Alt er frit, så ingen ko på isen. Kogepladen har sin egen gruppe. 
Annonce
Erik, tak det var jeg også nået frem til. Nu kan jeg takket være Jeres hjælp, spille super klog. God aften og tusind tak. 
Spille super klog. ja det er en god ting. Meen pas på der ikke kommer tillægs spørgsmål  

Hovmod står for fald, nu vil den bedre halvdel så gerne vide hvad vi skal gøre med de sorte ledninger.... altså I stikket i væggen. Jeg har regnet mig frem til at det er L 2 og l 3 eller sådan noget, Det er så en af de sorte ledninger som ikke skal have forbindelse, er det ikke korrekt? 
Korrekt 

Elektronikteknikeren
Den sidste fase (sort ledning) kan du så sammen med en nul bruge til en ovn, hvis den ikke er indbygget i "kogepladen", altså et komfur.

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis