Bygningssnedker vs møbelsnedker

Halløj gør det selv folket :)
Sad og snakkede med en kammerat der ligesom jeg er blevet helt besat af træ, - vi er begge fascineret af træet i sig selv, og hvad der kan fremstilles heraf.
Vi sad og “vendte” de 2 snedkeruddannelser, - bygningssnedker og møbelsnedker. Er der nogen med praktisk erfaring, som eventuelt har en af de 2 uddannelser som kan fortælle hvordan Den reelle praksis er efter endt uddannelse?
Vi har selvfølgelig begge googlet og læst om begge uddannelser og erhverv. Møbelsnedkeren bygger stole, reoler, inventar og generelle møbler (heraf også navnet) 😜
Bygningssnedkeren producerer vinduer, døre, trapper osv. Bygningssnedkeren er både på værkstedet og ude og montere renovere hos kunden. Møbelsnedkeren derimod er primært på værkstedet.
Er der nogen med erfaring fra praksis som kan fortælle mig den reelle forskel på de 2 uddannelser sådan mere detaljeret? Hvad en typisk arbejdsdag byder på efter uddannelse?
Vi læste også uddannelsesvejledninger og er blevet klogere på dette. Men vi er mere interesseret i at høre fra folk som reelt har uddannelsen og har erfaring fra hverdagens praksis. Vi tænker I kunne være yderst behjælpelige og mere konkrete?
Hvad er den typiske hverdag for dig som møbelsnedker?
Hvad er den typiske hverdag for dig som bygningssnedker?
Hvad er godt/skidt i sammenligningen af de 2 uddannelser?
På forhånd tusinde tak.
Ps.“Skrækscenariet” vi har hørt om, er at møbelsnedkeren i en virksomhed kan risikere meget monotont arbejde. Fx at få en kasse bordben ind hvor han dag ud og dag ind skal stå og pudse og polere - hvilket virker meget monotont og ikke særlig innovativt og kreativt udfoldende. Kan den myte nedskydes? 😊
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Møbelsnedker er typisk mere "i hånden" - altså pudse / samle - ikke meget arbejde med maskiner (og nej, myten kan ikke nedskydes..)
Bygningssnedker er mest målrettet til "Byg" - som navnet antyder.. en slags "Tømrer til det fine/ tolerance arbejde"
Men så mangler i jo lige den i nok er ude efter..
Maskinsnedkerne.. der er vild med maskiner - laver alt på den nemmeste måde - med de maskiner, der kan skaffes.. Ikke fordi man ikke kan pudse eller bruge håndværktøj - men hvorfor gøre ting besværlige?
En maskinsnedker bruger fræser, afretter, tykkelseshøvl og frem for alt CNC.. detaljer kan laves nemt hurtigt og ens.. om der er 1 eller 2000 stk..
Prøv at kigge på Sagnlandet Lejre, hvor Søjler og dørpartier er lavet af en, der laver arbejde, som en (vanvittig god) maskinsnedker kunne have lavet..
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Lige omkring døre og vinduer så bliver de stort set alle fremstillet på en fabrik, og det er ikke normalt at de folk der frmstiller dem også monterer. Så bygningssnedker laver som skrevet " det fine" Altså sætter køkken op, montere paneler, gerikter og sætter døre og vinduer i.
På vindues og dør fabrikken kan det nemt være maskinsnedker der indstiller maskiner og specialarbejdere der kører de mange emner igennem.
Det er lit det samme på møbelfabrikker.
Møbelsnedker kan også ofte have til opgave at indstille maskiner, men kan også fremstille enkelt møbler til f.eks. udvikling af nye møbeltyper.
Men som i alle andre fag så er der en stor sammenblanding over fagområder. Så det kommer mest an hvor man er ansat og hvilke evner man har.
Tømrer er så mere til konstruktioner f.eks. spær, tag m.m. Men igen der er mange tømrere der sætter vinduer i, monterer køkken og sætter gerikter op.
Og ja der er sgi også elektrikere der sætter køkken op, murer et vindues hul efter eller sætter tagvinduer i.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Hvis det er fordi i påtænker at begynde en uddannelse (eller nogen i familien gøre det) ?
- så er der også meget forskel på skolerne.. jeg tænker, at i har kigget på en skole, der kun udbyder møbel- og bygningssnedker, men ikke maskinsnedker?
Men der er jo forskel på arbejdspladser, som @ev elmand skriver.. jeg er selv udlært i et fag - men bestrider flere forskellige (og sjældent mit eget)
Tak for jeres bidrag og erfaring.
Jeg overvejer seriøst snedkeruddannelsen. Er uddannet noget helt andet, men jeg Kan mærke at det med Træ er noget jeg virkelig kan fordybe mig i.
Vi snakkede også maskinsnedker, men jeg tænker det måske ikke helt skal være den vej, da jeg godt kan lide at have træ mellem hænderne og arbejde med det. Også at kunne være lidt innovativ og producerer noget ud fra egne tanker. Derfor var det mest oplagt med enten møbelsnedker eller bygningssnedker. Maskinsnedkeren er som jeg læser det i skriver, en person som kan betjene maskiner. Altså indstille dem og få alverdens kunstværker ud af det? Men det er vel begrænset hvor meget han reelt har træet i hænderne? Betjener han ikke mest maskinen, som så levere det flotte Bestilte arbejde ud? Eller tager jeg helt fejl?
En bygningssnedker laver ikke vinduer og døre som jeg læste det? Men monterer mest? Det er måske maskinsnedkeren som på en virksomhed fremstiller dørene/vinduerne, som så sendes ud til Snedkerfirmaerne som monterer dem for kunden? Hvis ja, hvor ligger så det detaljeret finish som snedkeren er kendt for?
Jeg må indrømme at jeg er i tvivl om hvorvidt det skal være møbelsnedker eller bygningssnedker (medmindre jeg helt har misforstået maskinsnedkerens rolle).
Jeg kan lide at have træet i hænderne og være innovativ og kreativ. Jeg er ikke så meget til monotont gentagelsesarbejde i lange perioder.
Tak for jeres inputs, - de gavner! :) Byd endelig ind hvis der er yderligere erfaringer :)

Det kommer jo meget an på lærepladsen o.m.a. I min optil har maskinsnedkeren meget træ mellem hænderne - men det er klart, at hvis man arbejder på f.eks. (uden at kritisere) HTH eller en af de store dørproducenter - så er det "bare" at indstille maskiner til masseproduktion. Kommer man ud til mange af de mindre/mellemstore firmaer, så er historien en helt anden.. Så har man opgaven fra start til slut. 
Annonce
ev elmand skrev den 07-08-2020 12:41:41

..
På vindues og dør fabrikken kan det nemt være maskinsnedker der indstiller maskiner og specialarbejdere der kører de mange emner igennem.

Der hvor jeg har været ansat, en af Danmarks største vinduesfabrik, var det alle medarbejderne M/K som indstillede og ændrede opstillingerne på maskinerne. Størsteparten var ikke udlært eller havde en uddannelse indenfor træindustrien, men de fik erfaringen og viden vha. sidemandsoplæring.

Jeg tænker lidt, at møbelsnedker må være den der har mest træ mellem hænderne, dog med det forbehold at de jo også kan være på en fabrik der "sprøjter" stoleben ud i årevis.
Jeg tror omvendt at overgangen mellem det ene og det andet er flydende, for du finder nok ikke mange snedkere der bruger en rubank fremfor en afretter, en rammesav frem for en dyksav, eller at en bygningssnedker selv producerer døre og vinduer frem for at købe dem hos en fabrik.
Når alt kommer til alt så er det jo kunden der bestemmer, og jeg tror desværre ikke der er mange der feks får fremstillet et snedker køkken, frem for at købe et mere eller mindre færdigt fra et af køkkenfirmaerne, og det samme gør sig vel også gældende med andre typer af af boligindretning.

Så hvis du virkelig vil træ, så skal du måske se dig om efter firmaer der beskæftiger sig med restaurering af fredede bygninger/slotte mm, eller møbler til samme.
.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
PinkHenrik skrev den 08-08-2020 10:38:22

Jeg tænker lidt, at møbelsnedker må være den der har mest træ mellem hænderne, dog med det forbehold at de jo også kan være på en fabrik der "sprøjter" stoleben ud i årevis.
Jeg tror omvendt at overgangen mellem det ene og det andet er flydende, for du finder nok ikke mange snedkere der bruger en rubank fremfor en afretter, en rammesav frem for en dyksav, eller at en bygningssnedker selv producerer døre og vinduer frem for at købe dem hos en fabrik.
Når alt kommer til alt så er det jo kunden der bestemmer, og jeg tror desværre ikke der er mange der feks får fremstillet et snedker køkken, frem for at købe et mere eller mindre færdigt fra et af køkkenfirmaerne, og det samme gør sig vel også gældende med andre typer af af boligindretning.

Så hvis du virkelig vil træ, så skal du måske se dig om efter firmaer der beskæftiger sig med restaurering af fredede bygninger/slotte mm, eller møbler til samme.
.

Det var netop min pointe med at skrive om Sagnlandet Lejre - der er meget restaureringsarbejde, men meget er lavet på CNC - og netop det, er jo en meget spændende del af maskinsnedkerens jobområde (hvis man arbejder i en virksomhed, der ikke laver mængdevarer).. og jo, man har virkelig træet i hænderne..
også ombygning af tørrelofter til penthouselejligheder - og jo, specialfremstillede køkkener/inventar o.m.a. er der faktisk salg i, i DK

@Hus-Hans - hvor bor du i landet? det kunne måske give et praj om, hvor der kunne være muligheder for videreuddannelse?
Tusinde tak for jeres svar. Det hjalp meget at høre jeres beretninger og erfaringer. Min kammerat og jeg må have taget lidt fejl af vores interne snak vedrørende maskinsnedker. Jeg kan forstå at maskinsnedkeren har massere af træ mellem hænderne og at han - afhængig af hvor han er ansat - kan være med i en lang proces hvor man har en opgave fra start til slut. Det er tiltalende læsning. (Masseproduktion Og gentagende monotont arbejde er ikke lige mig, så sådan et firma tror jeg ikke at jeg på sigt ville kunne trives i)
@natur. Jeg er bosiddende i Odense. :) Skolen jeg eventuelt skal på ligger i Svendborg. Der er desværre ikke en snedkerskole i Odense.
Det med sagnlandet Lejre er virkelig imponerende 👍👍
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis