Laminatgulv i samme retning som sporene i spånpladerne

Vi skal til at brække gulvet op i vores gang og køkken og skal have lagt nyt med gulvvarme.
Vi vil lægge spånplader med fræste spor til varmeplader/pex slange på langs i gangen. Derefter et lag no noice extreme 2.8mm gulvunderlag og til sidst laminatgulv på 10mm.

Problemet er at vi vil have laminaten til at lægge på langs i gangen ligesom spånpladerne af syns skyld.

Jeg har læst at det frarådes at gøre dette hvis gulvet er under 13mm...

Så jeg tænker at lægge 6mm mdf plader på tværs mellem spånpladerne og underlaget. Nogen ideer om dette vil virke?
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
hej Kn23
det burde være hip som hap om I lægger gulv i samme retning som langsiden af spånplade, I vil også kunne lægge gulv i samme retning som spånpladen`s bredde.
jeg er en pensioneret tømmermester/arkitekt, kan jeg hjælpe jer med noget, er I velkommen til at kontakte mig.
vedr. jeres påtænkte opbrydning af ekst. gulv, så SKAL I faktisk opfylde bygningskrav, d.v.s. omkring 400 mm. isolering hvis I følger jeres tankegang....... har I tænkt på det ??
I kan undgå dette ved at vælge at bygge oven på ekst. gulv, der findes faktisk gulvvarme systemer som er beregnet til dette (der lægges 4 mm. træfiberplade direkte på ekst. gulv, herpå lægges gulvplader til 16 mm. Pex-rør, endelig det nye klikgulv, alt er excl. klikgulv følger med det gulvvarme jeg tænker på)
fordel ved dette system er at der ikke er krav til ekst. isolering`s tykkelse, da det ikke har den store betydning for dette produkt.

Mvh/Br…..dan49    42315739

Hej dan tak for dit svar. Vi har styr på isoleringensdelen og har også købt alle materialerne til denne metode. Men har fået af vide at hvis vi lagde laminaten i samme retning som spånpladerne, så skulle vi sikre at samlingerne i laminaten ikke kom til at ligge lige over sporet i pladen hvor slangen skulle ligge. Jeg ved faktisk ikke hvorfor?
Årsagen til i skal undgå det, er at laminat gulvets samlinger ikke er lige så stærke som gulv spånpladernes samlinger, hvorfor en laminat samling lige over et gulvvarme spor ved en forkert påvirkning vil kunne resulterer i at samlingen knækker, gulvet dykker, og i værste fald, f.eks. en stillet hæl jokker igennem og ned og perforerer gulvvarme slangen.
Ved at smide f.eks. 6mm MDF imellem, hvor samlingerne ligger på tværs, vil i opnå tilstrækkelig støtte til at laminat gulvet kan fordele lasten, og ikke flækker.

 

Hej Steensen
Jeg det giver god mening. Har læst lidt videre på nettet og faldt er et sted der skrev at jeg kunne bruge 3mm hård masonitplade istedetfor, hvilket vil passe bedre i forhold til højden
Jeg valgte at forhøre mig hos producenten af laminatgulvet inden jeg lagde..
Jeg fulgte deres anbefaling (6mm mdf,  i Berry Allocs tilfælde)

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis