Parkettgulv - hvilken sav

Hej

Lige et hurtigt gulv spørgsmål

Jeg har 120 m2 parkett gulv som jeg skal have spredt ud i huset :-) Det er egetræ og et stavs(planke look)

Hvilken sav vil I bruge til afkortning - kapsav eller stiksav. Ved kapsav tænker jeg klingen skal have mange tænder så snittet bliver fint. Jeg har begge typer sav samt bordrundsav til de lange snit. 


Peter Nissen
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Fukssvans eller rundsav til afkortning. Der skal vel fodlister på så det betyder ikke så meget hvordan det er skåret. Men bordrundsav er også ok. Stiksav mener jeg ikke dur, den trækker splinter med op, og kan vanskelig save lige.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Man kan også købe stiksavklinger, hvor tænderne vender modsat, således at man godt kan skære ovenfra uden at det flosser. Jeg ville nok bruge kapsaven, da den er væsentlig hurtigere. Om man har brug for en klinge med flere tænder, må jo komme an på en prøve, for som ev elmand skriver, skal der vel også fodlister på, så en smule oprivning vil kunne accepteres.

Kurt B. Andersen
Jeg vil bruge kap/gering, da den er nemmere "lige at justerer" til at lave f.eks. skæve vinkler med. Og Ja, med relativt stort tand-tal (40 på en 216mm, 60 på en 250mm).
Din bord rundsav er fin til de langs gående snit.
Alternativt bruge en grovtandet klinge til langsgående, og en fintandet klinge til de tvær-gående snit, og så kun bruge bord rundsaven, evt. have lavet en "cross cut slate" som amerikanerne er meget glade for at lave til deres bord rundsave (tjek youtube).


 

"Antal tænder i minuttet", hvis du kører langsomt er det det samme resultat.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis