Circulationspumpe varmt vand - tænde og slukke med lyset?

Hej,

Jeg har en circulationspumpe til varmt brugsvand som kører konstant.
I badeværelset er der lyssensor som tænder når nogen kommer ind i lokalet.

I stedet for at have pumpen kørende konstant tænker jeg at koble den på lyssensoren (phillips hue, så dette er meget simpelt at gøre) - men kan pumpen tåle at blive tændt/slukket mange gange dagligt?
Som udgangspunkt vil den køre minimum 15 minutter hver gang (den timeout jeg PT har på lyset).

Det er en ny grundfoss pumpe ("COMFORT 15-14 B PM" står på den).

Formålet er at mindske varmetabet;i perioder hvor det varme vand alligevel ikke benyttes.

På forhånd tak :)
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kan pumpen sagtens tåle.
Men du skal forberede dig på at der ikke er varmt vand fremme i samme sekund som pumpen starter. Så hvis du skal på toilet og bagefter vaskehænder så er det ok men skal du kun ind for at vaske hænder så går der lidt tid før det varme vand er der. Samme tid som med slukket pumpe.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Super - ville bare være sikker på at pumpen ikke led overlast ved at blive tændt/slukket ofte :)
Kan godt forstå der selvfølgelig vil være lidt delay fra den tænder til der er varmt vand - men vil give det et forsøg så, og se om det ender med at være komfortabelt.
Alternativt kan jeg sætte den op til at tænde/slukke på tidsintervaller, når omkringliggende lokaler har bevægelse eller lignende. Så er der lidt at lege med - bare pumpen kan tåle det.

Mange tak for svaret!
Sæt et ur på til at styre pumpen og lad pumpen være tændt f.eks. et par timer om morgenen, derefter tændt når I kommer hjem fra arbejde og til i går i seng.

fase
S. Fabrin skrev den 06-08-2020 11:36:11

Sæt et ur på til at styre pumpen og lad pumpen være tændt f.eks. et par timer om morgenen, derefter tændt når I kommer hjem fra arbejde og til i går i seng.

Det er absolut også en mulighed - tænkte dog at lave en lidt mere intelligent styring end bare på tid, når nu jeg har mulighed for at gøre det :)

Igen, så længe pumpen kan tåle det, kan jeg lege med det indtil jeg finder en god balance mellem at have pumpen tændt så lidt som muligt, og stadig have komforten fra den når der er brug for det.
Du skal jo nok lige tjekke at sensoren kan bære belastningen af din pumpe, ellers skal du have et relæ ind over.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Annonce
PinkHenrik skrev den 06-08-2020 12:12:50

Du skal jo nok lige tjekke at sensoren kan bære belastningen af din pumpe, ellers skal du have et relæ ind over.

Jeg bruger Phillips Hue, så kontakten er et "relæ" der kan klare 2000W. Sensoren sender bare besked til en bridge som så sender besked videre til pærer/kontakter etc... :)

Alternativt skal du ændre indstillingen af din pumpe, så frem for at køre fuld power konstant, så kan du sætte den til at køre med comstant pressure regulering, så bliver der skruet ned for pumpen når der ikke er forbrug, og den vil regulere op mod den recirkulerings ventil du har i dit anlæg, som du så kan knibe på, og dermed begrænse hvor meget vand der fiser rundt i ring. Varme tabet er ikke det vilde, det er lige så meget dit el-forbrug der er den slemme synder, hvis du har for stort et flow i dit kredsløb.
Der ud over, skal du huske at tænke på, at du øger muligheden for der kan danne sig bakterier i dit varmt vands kredsløb (især retur løbet) med den løsning du ønsker at lave nu, da du langt sjældnere opnår 50 grader i dit retur løb (over 50 for at dræbe legionella og ekoli, under 60 for at undgå kalk udfælding)

Jeg har svært ved at forestille mig at det skulle give legionella problemer. Jeg vil tro at temperaturen er i top i returledningen efter 3-5 minutter, og mon ikke der er tændt lys så længe mindst 1 gag i døgnet.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Varmetabet i varmtvandskredsen er langt større end elforbruget til pumpen, så en reducering i pumpeydelse batter ikke rigtig noget.

Søren O
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis