EL

Nogle gode tips til skifte hpfi relæ. Da der stadig ville være strøm på tilgangsiden.
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du spørg her inde om det, kender du ikke nok til faren i det du skal i gang med. Så jeg ville få en elektriker til det, og nej det er ikke gør det selv arbejde
Der SKAL slås strøm fra ude i kabelskabet ved vejen.... alt andet er potentielt livsfarligt og det er sagt som elektriker. Normalitet vil vi gerne komme med gode råd herinde også til normaalt aut. arbejde, men lige her vil jeg på det kraftigste råde dig til at ofre den halve time det tager en elektriker at skifte det relæ.
Det mindste du skal gøre er at finde nummer på ambulance, så din eventuelle sambo ikke skal lede efter det. Og sørge for at eventuelle børn ikke er hjemme så de kommer til at se en meget forbrændt mand. ( læs tosse )
Og der er ikke ironi i ovennævnte.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hav tungen lige i munden, og sørg for at de 3 faser og nullen sidder helt stille ud i luften, når du piller det gamle relæ af.
Så krydser du fingre, tær og alt andet der kan krydses, for at du kan jonglere det nye relæ ind på dinskinnen uden at berøre dine ledninger eller skubbe til dem.
Så skal hver enkelt leder skubbes på plads i bunden af det nye relæ, og klemmerne spændes.
Det hele klares med et snuptag, eller også så gør det ikke  ... men bare rolig hvis du fejler, så mærker du det ikke... men dine omgivelser/kære vil muligvis blive lidt kede af at skulle til begravelse.......................................................................................

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Jeg er på ingen måde stolt af det, og vil i dag også kraftigt fraråde det. Men jeg har faktisk selv gjort det  
Du tager en leder ud af gangen med en lang isoleret spids tang, og lige så snart den er ude, på fører du en enkelt leders muffe med anden spids tang hen over og strammer til. Sådan gøres for alle ledere end efter en. Når du så har sat dit HPFI relæ ind, så tager du igen spids tang på muffen mens du så løsner skruen hvorefter du kan skubbe ledningen ind i HPFI relæet.
MEN. Og der er et meget stort MEN.
En elektriker vil kunne klare det det for ca. 2000 kr. så du skal altså overveje om dit liv ikke er det værd. For sker det, at du for strøm igennem dig så er forsikringen ude i gravstenen (35 amp) der slår fra når du når op på det og så er det altså slut.

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Annonce
Lige et indspark fra en anden amatør:
Der er vel ikke ekstra stor risiko for at få strøm igennem sig. Og skulle det ske, er det vel ligegyldigt om strømmen kommer fra en stikkontakt efter en 6 amp sikring foran, eller det er med en 35 amp sikring foran. Det som er farligt, er vel hvis der sker kortslutning, hvor 6 amp er som en lille kineser og 35 amp er som et stort kanonslag.
Kinesere og kanonslag er nogle man for mange år siden kunne købe hos cykelsmeden og farvehandleren i december måned:)
Eller hva?

Venlig hilsen
Knud
I den normale installation sidder der hpfi relæ foran som slår fra ved en fejlstrøm igennem kroppen på 0,030 A Det er den der skiftes så den virker naturligvis ikke på det der kommer fra skabet. Så ved fejl med en finger på hver af 2 faser så bliver hånden lemlæstet, er det fra hver sin arm så går det igennem hjertet med stor risiko for dødsfald. En kortslutning er mere sandsynlig, og det vil sprede kobberdråber ud i ansigtet og øjne. Så ja det er ret meget mere end et kanonslag.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
knudr skrev den 06-08-2020 12:47:37

Der er vel ikke ekstra stor risiko for at få strøm igennem sig. Og skulle det ske, er det vel ligegyldigt om strømmen kommer fra en stikkontakt efter en 6 amp sikring foran, eller det er med en 35 amp sikring foran.
Hvis du arbejder i en stikkontakt, er du beskyttet af RCD (HPFI). Det minimerer chancen for at få strøm gennem dig ganske betragteligt. Det er man ikke når man skifter RCD.

Jeg er bestemt ikke tilhænger af MLU's vejledning, som er ganske uforsvarlig. Her er en video, som viser hvordan arbejdet kan udføres, og hvor galt det kan gå:

Det er billigere at få en elektriker til at lave arbejdet, end selv at indkøbe specialværktøj og sikkerhedsudstyr. Men det er meget lettere at fjerne mastesikringerne, så installationen er spændingsløs.
jenshøj skrev den 06-08-2020 13:09:45

Jeg er bestemt ikke tilhænger af MLU's vejledning, som er ganske uforsvarlig. Her er en video, som viser hvordan arbejdet kan udføres, og hvor galt det kan gå:

Det er billigere at få en elektriker til at lave arbejdet, end selv at indkøbe specialværktøj og sikkerhedsudstyr. Men det er meget lettere at fjerne mastesikringerne, så installationen er spændingsløs.

 Det var også det jeg skrev, at jeg ikke kunne anbefale det     


Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Fin lille film som Jenshøj viser.
Desværre er det langt fra alle ledninger i en almindelig boligtavle der er så lange at de kan tages ud enkeltvis, og påføres "endedut" som der vises. De ledninger kommer jo typisk fra en måler, og her kræver det jo at man bryder plomben for at komme til at arbejde.
Men det var godt at se hvor galt det kan gå ved kortslutning.

Jeg har selv prøvet at brænde spidsen af en spidstang af, fordi den lige ramte dinskinnen (jord), mens jeg havde fat i en ledning. Så L-AUS værktøjet er nødvendigt, og det koster helt sikkert mere end at ringe efter en elektriker der kan lave det rimeligt hurtigt.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis