Håndværkersand og stabilgrus

Hej alle sammen.

Jeg skal til at ligge fliser rundt om mit nye hus, i min carport ligger der stabilgrus, men rundt om huset ligger der noget der hedder håndværkersand, sand med Sten i.

Mit spørgsmål lyder så på, når jeg skal ligge fliser rundt om huset behøver jeg så at ligge 10cm stabilgrus oven på det sand der ligger,
Eller er 5cm nok til et stabilt underlag? 
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis der ikke er kørsel på fliserne er sand rigeligt.. MEN sørg for at vibrere godt
God arbejdslyst
Mikkel
Det er et sted fulk ofte sparer, men det er IMO et dumt sted at spare penge, da du relativt hurtigt (1-5 år efter) vil opnå at fliserne i kanter og nær afløb hurtigt vil have en tendens til at sætte sig længere ned end resten af underlaget.
Følg nu forskrifterne/anbefalingerne for tykkelsen af stabilgrus og afretter sand, så får du en belægning der forbliver pæn i mange år,frem for at skulle til at lave nød-reparationer hvert år.

 

Jeg ved godt at du er en erfaren herre Steensen, men 10 cm stabil,derefter sand syntes jeg virkelig er overdrevet?
Fliserne i min indkørsel og have er lagt for ca. 5 år siden, hvor tidligere ejer plus de to nabo huse der har færdsels ret over min grund og indkørsel finansierede det.
De er allerede begyndt at dykke fler steder, og uni-dræn er knækket indvendigt af denne årsag midt på pladsen.

Området ude i haven, hvor jeg kun går og ungerne cykler, til nøds en trillebør fuld af jord, der er der også flere steder hvor stenene har "sat sig".

Alt sammen er jævnfør begge mine naboer, pga. der er sparet på både stabilgrus laget og afretter laget, som trådstarter og du ønsker at gøre FoXX.

Jeg gentager, dume penge at spare, med mindre du ved du alligevel skal lave det om om få år.

 

Jeg lytter til hvad i begge siger. Det er os lidt irreterne at bygge firmaet vælger at ligge sand rundt om hele huset, men det er nok for at spare nogen penge. Kan godt se at den bedste løsning er at ligge stabilgrus ud, det er os bare et kæmpe arbejde at grave 10 cm sand væk rundt om hele huset, det er virkelig mange m3 og det hele skal os væk.

Har forresten tænkt mig at ligge 4cm afretningsgrus og 40x40x8 i indkørsel og rundt om huset. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis