Netkabler igennem Dæmpspære

Hej

Jeg har søgt på nettet og har ikke fundet den rigtige løsning. Vi har et hus bygget i 2014 hvor jeg gerne vil have to netværksstik i et indbygnings skab. Jeg kan komme til det oppe fra loftet ved at skrabe lidt issolering til side.

Men hvad er den rigtige løsning til at føre det igennem dampspæren? Jeg kan kune komme til dampspæren oppe fra.

Hilsen Henrik
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
His det skal være lige efter bogen, skal du bruge en
Membran

fase
"Lige efter bogen" Hvad så hvis man ikke gør det helt efter bogen?

Alle de eksempler jeg har set på de membraner sidder de nede fra, kan de monteres på oversiden af dampspæren?
Hvis det er muligt er det ikke så slemt.

Hvis det ikke er lige efter bogen, er der ikke nogen membran. Membranen kan fint monteres fra oversiden. Den bliver klæbet fast, selvfølgelig på et støvfrit underlag. 

fase
Det er ganske udmærket at trække kabel igennem dampspærre og klæbe det til.
Jeg vil endda sige at hvis du blot prikkede et hul og trak kabel gennem så strammer det så meget omking det tynde kabel at der ikke kommer luft op.  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Er der virkelig grund til at være så hysterisk med gennemførsler? Jeg må indrømme at jeg bare prikker et hul som Erik skriver, ingen membran ingen tape.
Mikkel

Annonce
FoXX skrev den 06-08-2020 00:02:03

Er der virkelig grund til at være så hysterisk med gennemførsler? Jeg må indrømme at jeg bare prikker et hul som Erik skriver, ingen membran ingen tape.
Mikkel

​Det kommer helt an på hvornår dit hus er fra, gamle huse er jo piv utætte mange steder, mens nye huse jo er lidt som at bo i en plastik pose,
prikker man hul i plastikposen vil der komme rigtig meget fugtig/varm luft ud af det ene hul man laver, med et kabel,  
og det er meget skidt, når der så er 400mm isolering på loftet, så kondensere den varme luft midt inde i isoleringen også guffer skimmelsvampene tagkonstruktionen.

Hvis du ikke kan forklare det på en simpel måde, er det fordi du ikke har forstået det godt nok.
Køb en rulle dampspærre tape og så bare giv dig lidt tid til at tape det ordentligt, så er der lukket

Der kommer ikke "rigtig meget" luft ud af et hul i plast, hvor det strammer om den tynde kabel. Man kan køre et søm i et bildæk, og køre videre på det et stykke tid selv om der er X gange 1000 gange mere tryk i dækket som der er i huset. Først når man hiver sømmet ud pifter dækket.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 06-08-2020 09:39:45

Der kommer ikke "rigtig meget" luft ud af et hul i plast, hvor det strammer om den tynde kabel. Man kan køre et søm i et bildæk, og køre videre på det et stykke tid selv om der er X gange 1000 gange mere tryk i dækket som der er i huset. Først når man hiver sømmet ud pifter dækket.

Ja nu har jeg jo kun været tømrer i 21 år og når jeg siger der kommer meget luft igennem så bygger det på det er mig der reparer skaderne efter der er blevet saneret for skimmel pga en perforeret dampspærre.

men når en el installatør begynder og sammenligne dæk med søm i med damspærre med et kabel i og siger der ikke kommer meget luft igennem dampspærren når man perforer den med et kabel,
ja så er der da ikke noget at sige til man ser sådanne skader.

I min virksomhed bygger vi tingene efter bygningsreglementet og den siger der skal membran rundt om en gennemføring i damspærren, for ellers kommer der for meget luft igennem også er z værdien på damspærren ikke hvad den skal være.

Også har vi vejhjælp på bilerne så vi ikke får problemer med søm i dækkene.

Hvis du ikke kan forklare det på en simpel måde, er det fordi du ikke har forstået det godt nok.
Når du prikker hul og smider et kabel igennem, slutter din dampspærre IKKE tæt om kablet - en meget udbredt misforståelse i el-branchen! Det betyder du laver en bro hvor dampdiffusion vil søge hen og trænge ud, med de følgeskader der hører til. Der findes membraner og andre gennemføringsmetoder som du kan anvende. Hvorfor el-folket har så stort antiparti mod disse løsninger, må bero på uvidenhed (eller dovenskab??). Gør det nu ordentligt!

Certificeret Statiker

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis