Kant på Energirude

Måske et lidt dumt spørgmål

Jeg er ved at renovere mine gamle enkeltglas vinduer fra 1926.
Der senere end 1926 blevet monteret forsatsvinduer. Jeg har tænkt mig at udskifte enkeltglasset i forsatsvinduerne med 14 mm energi glas. I den forbindelse har jeg lidt problemer med målene, der er kun ca 8 mm fals. Er 8 mm nok til en energi rude? Hvor meget luft skal man minimun have mellem ruden og rammen? Hvor bredt en stykke på kanten af energi ruden er synlig, jeg mener pakningen eller hvad det nu hedder. Det vil jo ikke være særligt kønt at men kunne se denne pakning.
1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej..

Det med hvor du har de forskellige mål er jeg ikke helt sikker på...

Men hvis du har plads til en rude der totalt max er 14 mm tyk så bliver der jo ikke meget luft mellem de to lag glas.. Og så tror jeg at en forsatsrude er bedre.

En almindelig opbygning er fx 4-15-4 hvilket er et lag 4mm glas, en spacer på 15mm og endnu e lag glas på 4mm. denne rude er 23mm totalt.

Generelt kan man sige at en termorude hvor spaceren er oppe på 15mm giver den optimale isolering. Blliver den tykkere får man let cirkulation unde i selve ruden..

Det optimale er en plast spacer når vi taler isolering En swiss spacer og den koster ca 5 kr ekstra / meter kant ( INDUSTRIELT ) Med en alu spacer ( det almindeligste ) får du en kulde bro der rækker et stykke ind på selve ruden. Denne er lang mindre med en swiss spacer.

hÅBER DU KAN BRUGE SVARET TIL LIDT. eLLERS PRØV AT KONTAKTE FX SCANGLAS.

MVH Njord
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis