Efterisolering af facade på sommerhus

Hej med jer
Jeg har netop købt et sommerhus fra 1972. Huset trænger til ny facadebeklædning (blokhusbrædder) og jeg tænker at ville efterisolere når nu jeg er igang, da der kun er 75 mm nu.
Tanken var at fjerne den gamle facade og så bygge nyt skelet op med plads til mere isolering og så ny beklædning. Men nu ser jeg flere tømmerfirmaer der viser billeder på deres hjemmesider, hvor de sætter et nyt skellet op direkte på den gamle yderbeklædning og det vil jo være dejligt nemt ........... men kan man det - altså er det en god ide ?
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
hej jens-x mas
du kan godt bygge uden på ekst. beklædning; men sørg for at den gamle beklædning sidder stabil på ekst. skellet.
når du når til sokket så isoler med støbebats og luk med tottesikringsplader nedgravet i jord (ca. 30-40 cm.)
der sidder nok gammel vindpap bag ekst. beklædning, så jeg ville ikke opsætte ny vindstop under ny beklædning.
du er velkommen til at kontakte mig hvis du har ??

mvh/br…..dan49    42315739
Hej Dan
Tak for dit svar.
Den gamle beklædning er helt stabil - men er meget sprækket/revnet i overfladen.
Kan der være fare for at den gamle facade kan fungere som en slags dampspærre inde i væggen, når man lægger isolering uden på?
Jeg tror ikke der er vindpap eller afstandslister under yderbeklædningen og jeg tror heller ikke der er dampspærre på indersiden.

hilsen jens
Helt ærligt - det er dine penge - men jeg ville gå i bund og hive den gamle beklædning af. Du får kontrolleret, at der ikke ligger råd og svamp skjult, får udskiftet den gamle isolering, monteret vindpap, sparer dybde dvs ikke flytte vinduer og døre, selv med tykkere ny isolering. du får udskiftet udpinte indfatninger ved vinduer og døre. Helt friskt hus du kan stole på.

 

Hej Jens
Ved godt det er en gammel tråd, men jeg skal i gang med samme projekt, altså efter isolere sommerhus der kun har 75mm nu, jeg tager facade brædder af og vil efter isolere så meget som muligt - men hvad med soklen, den bliver jo for smal når der kommer 10-15 cm mere rockuld på - nogen gode ideer ? 
Hej Mikae-Vagn
Ja det er jo en gammel tråd - men stadig lige aktuel da jeg ikke er begyndt endnu :-)
Jeg har tænkt mig at gøre som Dan-49 foreslår. Grave ud langs fundamentet og isolere fundamentet udefra og formodentlig slutte af med Cembrit plader eller lign. Jeg tænker at lægge 100mm på sokklen og hvis jeg udvider isoleringslaget på huset med ca 75mm, så kommer det nok til at passe meget godt. 75mm + ventilationsafstand på ca 25mm + bræddetykkelse.

Jeg har pillet lidt af de nederste beklædningsbrædder af for at få lidt syn for sagen - og det var godt. Brædderne lægger helt tæt op af vindpappen - dvs. uden ventilations afstand, hvilket har resulteret i fugtophobning på bagsiden af brædderne. Denne fugt er så rendt ned på indersiden af brædderne og "afleveret" i fodremmen med råd osv til følge. FUCK .......... så nu skal vi så også i gang med at skifte lidt fodrem hist og pist.

Så HUSK ventilationsafstand ;-)

Se iøvrigt denne side som lidt inspiration. Nybygning - men alligevel meget sjovt at se http://esicraft.dk/traebeklaedning-af-sommerhus-med-blokhusbraedder-2/

Annonce
Hej Jens
 
Tak for svar, jeg skal i gang her om et par måneder, frygter lidt det samme som du er ude for, fugt og råd i væggen - mit hus ligger direkte til vandet ved sjællands odde, og der er altså vesterhavs lignede dage deroppe, så saltvandet sprøjter op på huset og det hele er vådt.... så spændende at se når jeg piller beklædning af :) men så går tiden jo med det.
der er mange ting at tage hensyn til når man skal efterisolere...

Mvh
Mikael 
Der skal også laves nye udluftnings riste i soklen på mit hus .... skal du også det ? 
Saltvandsprøjt på huset .... det kan man vist kalde havudsigt :-)

Men nej - jeg skal ikke lave nye ventilationsriste i fundamentet, men når jeg isolere udenpå skal jeg jo finde på et eller andet. Tænker noget med at skære hul i isoleringspladerne ud for ristene og så fore med et stykke firkant aftræksrør eller noget i den stil. Måske fjerne de eksisterende riste og sætte nogle andre i på den nye yderste beklædning (hvad den så ender med at være ........ vi må se. Klog af skade passer jeg på med at planlægge for meget på forhånd før jeg har set hvad der skal til (ala min opdagelse af råd i fodremmen)

hilsen jens
Det er også havudsigt 😜 ... tak for hjælpen Jens 👍
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis