Nybegynder - overdækket terrasse

Hej,
Jeg er nybegynder/spirende GDSer og vil gerne lære mere ved at  bygge en overdækket terrasse på 3 x 5 meter som en selvstændig bygning, dvs ikke op ad et hus. Jeg er i tvivl om hvor jeg starter planlægningen og dimensioneringen. Har I nogle fif eller forslag til hvordan sådan en kan planlægges og laves? Der er brug for lidt højt til loftet, 2m30 på laveste (bagerste) punkt med en tagrende bagpå, og så formentligt 7 graders ensidig hældning op derfra (eller hvad I nu anbefaler).Er der nogle ‘klassiske’ konstruktionstyper jeg bør undersøge og skelne/vælge imellem?
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej.
Først skal du ligge dig fast på hvor den skal placeres henne og hvordan du vil have designet skal se ud.
Har du andre udhuse eller overdækninger på grunden?

Med venlig hilsen
HjordrupHansen

Byggerådgiver/byggesagkyndig
Projekterings-, IKT og procesleder.
Da den skal stå frit, er det en balance mellem let konstruktion og stabilitet. Dvs ikke for kraftigt tømmer, men stor stabilitet mod vind.
stolper i 100x100, remme i 45x195 og spær i 45x95, derpå lægter.
stabilitet kan opnået ved traditionelle skråstivere fra rem til stolpe eller lukkede vægge.
det er vigtigt med sikring. Mod vindtryk pga den meget store højde i forkant.

Først skal du ligge dig fast på hvor den skal placeres henne og hvordan du vil have designet skal se ud.
Har du andre udhuse eller overdækninger på grunden?

Hej, tak for svar

Jeg ved hvor den skal placeres, der er lidt buskads der skal ryddes inden, men regner med at fjerne alt med en buskrydder og rodfræser, og formentlig derefter starte med et lag sand(?)

Vi har en gammel carport et stykke derfra, den behøver vi ikke tage hensyn til designmæssigt, hvis det er det du tænker på?

uldal skrev den 05-08-2020 05:00:51

Da den skal stå frit, er det en balance mellem let konstruktion og stabilitet. Dvs ikke for kraftigt tømmer, men stor stabilitet mod vind.