Nybegynder - overdækket terrasse

Hej,
Jeg er nybegynder/spirende GDSer og vil gerne lære mere ved at  bygge en overdækket terrasse på 3 x 5 meter som en selvstændig bygning, dvs ikke op ad et hus. Jeg er i tvivl om hvor jeg starter planlægningen og dimensioneringen. Har I nogle fif eller forslag til hvordan sådan en kan planlægges og laves? Der er brug for lidt højt til loftet, 2m30 på laveste (bagerste) punkt med en tagrende bagpå, og så formentligt 7 graders ensidig hældning op derfra (eller hvad I nu anbefaler).Er der nogle ‘klassiske’ konstruktionstyper jeg bør undersøge og skelne/vælge imellem?
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej.
Først skal du ligge dig fast på hvor den skal placeres henne og hvordan du vil have designet skal se ud.
Har du andre udhuse eller overdækninger på grunden?

Med venlig hilsen
HjordrupHansen

Byggerådgiver/byggesagkyndig
Projekterings-, IKT og procesleder.
Da den skal stå frit, er det en balance mellem let konstruktion og stabilitet. Dvs ikke for kraftigt tømmer, men stor stabilitet mod vind.
stolper i 100x100, remme i 45x195 og spær i 45x95, derpå lægter.
stabilitet kan opnået ved traditionelle skråstivere fra rem til stolpe eller lukkede vægge.
det er vigtigt med sikring. Mod vindtryk pga den meget store højde i forkant.

Først skal du ligge dig fast på hvor den skal placeres henne og hvordan du vil have designet skal se ud.
Har du andre udhuse eller overdækninger på grunden?

Hej, tak for svar

Jeg ved hvor den skal placeres, der er lidt buskads der skal ryddes inden, men regner med at fjerne alt med en buskrydder og rodfræser, og formentlig derefter starte med et lag sand(?)

Vi har en gammel carport et stykke derfra, den behøver vi ikke tage hensyn til designmæssigt, hvis det er det du tænker på?

uldal skrev den 05-08-2020 05:00:51

Da den skal stå frit, er det en balance mellem let konstruktion og stabilitet. Dvs ikke for kraftigt tømmer, men stor stabilitet mod vind.
stolper i 100x100, remme i 45x195 og spær i 45x95, derpå lægter.
stabilitet kan opnået ved traditionelle skråstivere fra rem til stolpe eller lukkede vægge.
det er vigtigt med sikring. Mod vindtryk pga den meget store højde i forkant.

Tak for svar. Gode pointer, dem vil jeg tænke ind. 

Jeg skal lige tænke højdekravene igennem igen, mener I det vil gøre en stor forskel i udtrykket og konstruktionen hvis jeg reducerer højdekravet til fx 2 meter bagtil?

Jeg forestiller mig en helt lukket væg bagtil, og delvist lukkede vægge i siden, måske kombineret med noget glas/plastic af en art, særligt til den ene side er der noget udsigt at tage hensyn til
Bygningskonstruktør, du spurgte til designet. Jeg er først lige ved at samle inspiration, så har ikke de store præferencer. En hurtig søgning bragte dette op, som kunne være et bud på et design (dog helt i træ, både underlag og konstruktion). Jeg leder lidt videre efter billeder

Annonce
Lidt løse ideer. Noget i denne stil med tre stolper foran?

Går ud fra designet bliver mere bombastisk hvis der ikke skal være stolpe foran midt? Men flot løsning de har her:
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også