Hjælp til varmekilde

Vi har netop købt et hus fra '66, som har haft den samme ejer siden det blev bygget, og der er ikke lavet nogen opdateringer i huset.
Derfor er vi nu også de heldige ejer af et oliefyr fra 86. Det første vi vil gøre, når vi overtager huset er at skifte varmekilden.
Huset er placeret i en del af Hvidovre, hvor det kun er muligt med naturgas, og derfor overvejer vi meget kraftigt en luft til vand varmepumpe.
Men da vi har et begrænset budget til renovering (ca 500.000kr i første omgang, og så vil vi renovere løbende, da vi har planer om at bo der i mange år), kan vi ikke nødvendigvis lave alle de isoleringstiltag, som en luft til vand varmepumpe ville kræve.

Blandt andet kan jeg læse mig til, at det er en fordel at lægge gulvvarme med en luft til vand varmepumpe, men da detteville sluge en stor del af budgettet (udgravning, mere isolering osv), er spørgsmålet, om det overhovedet kan lade sig gøre med varmepumpe, hvis vi ikke lægger gulvvarme?
Vi har tænkt os at lave en del af renoveringen selv (vi har renoveret en hel lejlighed), men lige den del med gulvvarme og udgravning synes vi lyder som et virkelig stort projekt med to små børn (under 4 år) og fuldtidsarbejde.
Hvad siger I? Bør vi droppe tanken om varmepumpen og gå med naturgas eller er der nogen, der har erfaringer med lignende projekter?
23 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
I kunne jo overveje et pillefyr eller pilleovn. 
Det med at Varmepumpe kræver gulvvarme er lidt af en myte.
Har selv Varmepumpe, med kun radiatorer, sidste vinter var fremløbstemperaturen ca. 32-35 grader.
Det kræver blot at radiatorerne har en rimelig størrelse i forhold til varmetabet i det givne rum.

Havde selv et gammelt oliefyr før jeg skiftede til Varmepumpe, for ca 4 år siden. Et gammelt oliefyr behøver ikke nødvendigvis at være totalt uøkonomisk.
Hvad siger evt. den årlige måling på oliefyret, for røggastabet, og hvad siger Energirapporten?
Ved du om nuværende varmeanlæg er 1 eller 2 strengs anlæg?

Jeg ville nok "klappe hesten" med hensyn til skiftning af oliefyret, og i steden for bruge pengene på optimering af klimaskærmen, isolering og udskiftning af døre og vinduer til 3 lags glas.

Med hensyn til pillefyr er det nok spørgsmål om tid før der kommer begrænsninger for dette i større byer.
I min optik er pillefyr ikke fremtiden.
Jeg vil mene at pillefyr kommer ind på en klar førsteplads hvad angår det - det koster at producere en KWh - iøvrigt osse mht. installation.  

@ GSH, Hvorfor tror du der kommer begrænsninger på pillefyr i større byer?
Hej begge :)
Tak for input - jeg tror gerne vi vil vælge en fremtidssikret (mere miljøvenlig) løsning, og derfortænker jeg heller ikke umiddelbart at pillefyr er vejen frem.

@GSH: Du har en god pointe i, at det måske er en idé at vente med oliefyret. Jeg tror bare, at vi vil have lidt ondt i maven over det, da det virkelig er gammelt og alligevel skal sløjes om senest 6 år (det ligger som en olietank i jorden). Derudover er bryggers praktisk talt ubrugeligt pga den måde måde fyret står i rummet, og da det er et relativt stort projekt, er det noget af det, vi gerne vil eksekvere på, inden vi skal bo i huset. Evt. sammen med gulvvarme, da det er lidt træls at bo i. Men vil helt klart undersøge det med at skifte radiatorer i stedet for, så vi ikke behøver gulvvarme. Kan bare ikke rigtig finde ud af om det er noget, vi senere vil fortryde.

Vi har ikke overtaget huset endnu, så jeg kan ikke undersøge de ting, du beskriver.
Jeg skiftede mit gamle oliefyr til luft/vand for 10 år siden,  og  har stadig radiatorer fra 68 det varmer fint op i ca. 300 m2. Fremløbstemperaturen kan sagtens komme op på 53 grader om vinteren. Gennemsnit forbrug har været 7500 kw.pr.år.  

susanne Mertz

Ph.d. = pensionist hele dagen 


Annonce
psmertz skrev den 05-08-2020 20:09:59

Jeg skiftede mit gamle oliefyr til luft/vand for 10 år siden,  og  har stadig radiatorer fra 68 det varmer fint op i ca. 300 m2. Fremløbstemperaturen kan sagtens komme op på 53 grader om vinteren. Gennemsnit forbrug har været 7500 kw.pr.år.  

 Hvad kostede sådan en installation ?


Jeg gav 104.000 . Det var med alt. Jeg kunne ikke overskue, selv at fjerne det gamle oliefyr og olietank, der skulle skæres over, for at komme op fra kælderen, der kunne jeg have sparet 15.000. I dag er der tilskud til at få skiftet   

susanne Mertz

Ph.d. = pensionist hele dagen 


Luft vand helt sikkert.
Prisen på el bliver også justeret i favør for varmepumper.
Træpiller bliver afgiftsbelagt. De har jo indset at det ikke er co2 neutralt. 

Elektronikteknikeren
Så skal vi til at regne på hvad der bedst kan betale sig   1 liter fyringsolie koster ca. 8 kr og indeholder ca. 10 kwh - 2 kg træpiller koster ca. 4 kr og indeholder ca. 10 kwh. Altså henholdsvis ca. 0,80 og 0,40 kr kwh/kg. (købes træpiller i Tyskland er kwh prisen ca. 0,35 kwh/kg.). Hvad koster en kwh med varmepumpe - er 0,50 kr et godt bud..?
Et godt pillefyr fås fra ca. 25.000 kr incl. installation (selv gav jeg netto 16.000 kr incl. installation, men jeg solgte osse energibesparelse for 11.000 kr.) tilbagebetalingstid (afskrivning) 1,5 år. (Hvis jeg ikke havde solgt CO2-kvoten ville afskrivningstiden så havde været 3 år). - Kontra afskrivningstiden på varmepumpeinstallation til 90.000 kr.

Afgifter på træpiller har man snakket om de sidste 20-30 år   alt imens el-prisen kun er steget. 
@ Frank Chr. De tal du skriver ovennævnte er, som du selv fremhæver, KWh i indkøbspriser.

Du glemmer lige virkningsgraden af hvad der så kommer ud af varme, for de givne KWh.

El omsat til varme, gennem varmepumpen, har en virkningsgrad på nærmest 1.

Hvorimod træpiller, omsat til varme, i pille fyr, har en virkningsgrad på næsten det halve af en varmepumpe.
Kilde: Garvede personer fra hjemmesiden Heatpump.

For ikke lige at nævne/glemme det arbejde, der er ved et pille fyr, i forhold til f.eks. varmepumpe.

@ Frank Chr. For min skyld må du inderlig gerne være glad for dit Pille fyr. 

Der er yderligere 13 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis