Spørgsmål ang. gennemstrømningsvandvarmere

Hej!

Jeg hedder Daniel og er meget tæt på at have købt mit første hus — et meget lille et af slagsen: 30 m2 grundplan i halvandet plan :D Men det er kun min kat og jeg, der skal bo der, så det passer fint. Det er stort set samme størrelse som den to-værelses på Nørrebro i København, vi bor i nu :)

Huset er fra 1910, og det er grundlæggende sundt, men der er masser af gør-det-selv-opgaver, der venter. Den største er taget, som er betontegl, og nok ikke holder ti år mere. Såååå... Om under ti år vil jeg derfor nok gerne stille spørgsmål om taglægning og etablering af udhæng (hedder det vist? "fuglehusene" oppe på 1. sal i halvandenplanshuse?), men indtil da har jeg andre spørgsmål. Håber jeg overholder etiketteregler osv., ellers retter jeg ind!

Indtil mit købstilbud er godkendt (syv-ni-tretten) og Lasse i banken har sagt "den er fjong, Daniel," så har jeg svært ved at sove og koncentrere mig om andet end hvordan jeg skal istandsætte på budget, og hvilke ting, der skal købes, hvilken behandling gulvet skal have, osv. osv. osv. Lige nu kan jeg ikke lade være med at tænke på køkken og bad, og p.t. helt specifikt kredser tankerne om vandvarmer.

Der er nemlig ikke fjernvarme i huset. Der opvarmes med brændeovn og elradiatorer. Varmt vand leveres af en old-school vandvarmer, som meget ligner den, mine forældre havde i deres sommerhus ved Hvide Sande, dengang jeg var barn.

Jeg er ret sikker på, at den er af det mærke, der hedder "Metromini," for det dér røde M er ret genkendeligt. Jeg har set det mange gange før, og jeg er rimeligt sikker på, at det var sådan et M, der var på vandvarmeren, da jeg kiggede huset igennem i sidste uge. Umiddelbart tænker jeg derfor, at det mærke nok er okay kvallivare (?), men tanken er enten svært dårligt vedligeholdt eller meget gammel, og den er også stor, så jeg tænkte, at den under alle omstændigheder skal skiftes ud.

Og så var det, jeg tænkte, om det ikke kunne være fikst at købe en gennemstrømningsvandvarmer i stedet. Ikke mindst fordi min kat Bingo intet varmt vand bruger, og jeg selv kun tager bad hver anden dag (ved ikke med jer, men jo ældre jeg bliver, desto mindre går jeg i bad :/ Nu er jeg 43, og hvis skægget sidder lige om morgenen og jeg lugter fint under armene, så skipper jeg gerne badet :D). Så vil der være en større opvask engang imellem, men ærlig talt, så bruger jeg allerede nu bare den kolde hane, hvis jeg skal vaske én tallerken og ét sæt bestik op, hvilket er tilfældet 90% af gangene, jeg har opvaskebørsten fremme.

Jeg tænker, at det med det forbrugsmønster da må være det økonomisk mest fornuftige at vælge en gennemstrømningsvandvarmer? I og med at huset er så mini, så er der kun ét bad og én køkkenvask. Og de er placeret meget tæt på hinanden, da der — så vidt jeg kan se — også kun er én brønd (det er vist termen for afløbskloaktingen, hvor vand ledes væk?), så der er heller ikke langt at trække slanger/rør for at levere varmt vand til de to våde lokationer.

Hvad tænker I for det første om det? Er det en korrekt konklusion? Jeg har googlet lidt på det, og jeg bliver lidt forvirret over nogle af de setup, der beskrives med gennemstrømsvandvarmere, hvor folk lader til at koble dem foran en fjernvarmetilslutning? Også en bolius-rådgiver nævner, at fjernvarmeselskabet kan blive knotne, hvis man kobler en gennemstrømningsvandvarmer på, hvortil jeg instinktivt tænkte at det da var et dårligt råd, for man putter da ikke en vandvarmer i sit hus, hvis man har fjernvarme. Men så tænkte jeg også, at det jo nok blot er endnu en af de ufatteligt mange ting, jeg tager fejl om, fordi jeg ikke fatter briller om det. Men i hvert fald, hvis det altså er en opsætning, der er almindelig, så har jeg i min situation brug for at opvarme koldt vand til badetemperatur :).

Så kigger jeg jo lidt på, hvad sådan nogle banditter koster, og her hos vvs-eksperten svinger priserne jo en del: https://www.vvs-eksperten.dk/varme-og-klima/varmtvandsbeholder/gennemstromningsvandvarmer

Der er f.eks. det dér "M" igen, altså Metromini. Jeg ved ikke, hvor mange liter per minut, jeg har behov for at den kan levere, sådan en, men jeg tænker at 1,8 l/m i hvert fald lyder af for lidt? Så er der de dér mellemstørrelsesnogen, altså "Aqua Rapid" med 5,8 l/m og Metromini med 4,8 l/m. Vil sådan en være tilstrækkelig? Og her tænker jeg ikke kun ift. om der kommer nok liter vand ned i hovedet på mig i minuttet, men også om der er andre parametre som f.eks. vandtrykket? Der må jo være en teknisk standard for hvad X liter vand per minut betyder — og jeg tænker at det må handle om i hvert fald evnen til at opvarme disse X liter vand fra et bestemt til et andet bestemt antal grader (fra 5 til 60, monstro?), så altså noget med varmelegemer, men kan der også være forskel i hvilket tryk, de kan levere, selv om de har samme liter-per-minut-specifikation?

"Aqua Rapid" her ser jo f.eks. både ud til at være federe ift. indstillingsmuligheder og så praler den med flere liter i minuttet, og så til en lavere pris. Meeeen, tænker man så, det er der jo nok en grund til. Og det dér "M" har jeg jo lagt mærke til mange gange, så mon det er det sikre valg, som man bør træffe, eller hvad?

Ja, undskyld, det bliver lidt løst og vævende det hele, men jeg skal også lige finde ud af tonen og det herinde. Og så har jeg jo ikke skrevet før, så er man vel tilladt lidt ævlen :) Måske jeg lige skulle opsummere i nogle punktspørgsmål:

1) I samme situation i et hus af den størrelse uden fjernvarme, og hvor der ikke kommer fyr eller fjernvarme, og I bruger varmt vand som mig, ville I så vælge en gennemstrømsvandvarmer?
2) Er varmerne direkte sammenlignelige på de dér l/m-tal ift. ydelse eller er der andre parameter, såsom vandtryk, der ikke kan læses gennem det tal?
3) Hvis jeg så rent faktisk skal købe sådan én, er det så en af dem med det røde "M" på, eller er der andre, der er lisså gode til færre penge, eller bedre til samme pris?

Hov, jeg skal måske lige nævne, at der ser ud til at være glimrende strøm i huset — sikkert fordi, det er el-opvarmet. Der er i hvert fald en kæmpe eltavle af nyere årgang, som ville få mit elskab her på Nørrebro til at løbe den anden retning, hvis det mødte det i en mørk gyde.

På forhånd tusind tak for input :) Og fedt, der er så stort et site til gør-det-selv-folket. Håber, jeg kommer til at bruge det meget, og ikke skaber mig fjender herinde :)

Daniel
Hej! Jeg hedder Daniel og er meget tæt på at have... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Gregeren skrev den 04-08-2020 19:53:47

I de gamles sommerhus satte vi en 30 liters beholder op til 600kr.
Den kører på 10.år.
Man kan få flere end et par stykker af dem for samme pris som en enkelt metro.
Så jeg ved godt hvad det bliver næste gang.
Men om vi blot har vundet i lotteriet ved jeg ikke. Med metro er du nok sikret en god kvalitet. Og adgang til reservedele.
Med de billige er det måske lidt et sats. Men du taber nok ikke penge ved det sats. Såeh.

Hæhæ :D Nogle gange er det også klogest bare at gå efter den elektronik med mindst elektronik indeni. Min kogekande, f.eks., fik jeg af min mor, da jeg flyttede hjemmefra for 25 år siden. Virker som den skal, og den overlever sgu nok mig. Det er jo bare en dyppekoger i en plastickande. Damptrykket klikker kontakten på OFF, når det koger indeni. Tror den har kostet en halvtredser.

Min lillesøster, derimod, går igennem den ene fancy 500+-kroners-kogekande efter den anden, med filtre til højre og venstre, og fancy fod, og forskellige temperaturer. De går i stykker hele tiden, og foden er megagrim at have stående på bordet. Og der er altid tilkalkede filtre i dem, så vandet kommer ikke ordentligt ud, og så ligger der små stykker kalk i vandet i stedet for at det sætter sig på dyppekogeren som på min, som jeg jo bare giver noget eddikesyre tre-fire gange om året. Alt det nymodens pjat!   Jeg er så meget ved at blive en gnaven gammel mand. Tror millenials kalder mig en "boomer" nu til dags  

EDIT: Tjek f.eks. den her brødrister — det er sådan, det skal gøres: https://www.youtube.com/watch?v=1OfxlSG6q5Y
Hej Daniel
Fik du sat en ny vandvarmer op :) eller er den gamle ikke gået kold endnu?

Hvis ikke, kunne det være at tråden her kan leve lidt videre....

I Berlin er der gennemstrøms vandvarmere i mange lejligheder istedet for de gængse vandvarmere. Du kan købe utallige mærker og varianter:

https://www.bauhaus.info/durchlauferhitzer/c/10001580?redirected=true&adb_search=durchlauferhitzer

Hvis du spørger en bosat i Berlin hvad besparelsen på gennemstrømnings opvarmningen er, vil de svare 70 % på brugsvandet.
Det lyder lidt på svarene her i tråden, at en sådan en lille dims til opvarmning af vand er et mindre godt valg.

Kun 34 % af Berlins indbyggere har fjernvarme, DVS. de resterende anvender anden opvarmning. Jeg tænker at der må være noget om snakken, når de siger, at der er en stor besparelse at hente hjem.
Er Der det?

Bh. Pia


70% lyder alt for højt. Det er få % der er tale om. 

Elektronikteknikeren
piaserup skrev den 21-02-2021 19:39:35

Hej Daniel
Fik du sat en ny vandvarmer op :) eller er den gamle ikke gået kold endnu?

Hvis ikke, kunne det være at tråden her kan leve lidt videre....
Hej, Pia :)

Jeg er ikke gået videre i den retning, og jeg er heller ikke sikker på, om jeg gør. I al min research var det meget svært at finde en gennemstrømningsvandvarmer, som ikke kræver en frygtelig masse kW for at rykke det Bornholmske iskolde forsyningsvand op på brusebadstemperatur (læs: jeg erfarede, at det kræver for mange kW — der er naturligvis ingen modeller, som på magisk vis kan formå at gøre det med færre kW til rådighed). Det vil i mit (og så vidt jeg kan vurdere, klar de fleste andres) tilfælde kræve ny eltavle, og muligvis også nyt hovedkabel fra vej og/eller min strømkasse uden for huset. Og så kommer udgifterne til at skulle udskifte blandingsbatterier og armaturer til typer, som ikke kræver alm. tilslutningsvandtryk, fordi gennemstrømningsvandvarmerne reducerer vandtrykket.

Jeg leger lidt med idéen om at prøve at sætte to mindre gennemstrømningsvandvarmere i serieforbindelse, fordi jeg dermed kunne ramme en mængde kW, som min eltavle kan levere over to eksisterende grupper, nemlig den til den nuværende kedelvandvarmer, og den til mine sløjfede elradiatorer. Men om jeg gør det, er jeg ikke helt sikker på. I så fald skal jeg nok opdatere tråden her :) Det vil i så tilfælde blive ifm. enten at min nuværende Metro Therm-kedel står af eller ifm. min plan om at etabler udendørsbad.

Nu ved jeg ikke hvordan din husstand og dit varmtvandsforbrug ser ud, men lige i øjeblikket, da jeg kun bruger varmt hanevand til mine bade, så har jeg fundet en behagelige badevandstemperatur på varmtvandsbeholderen, og så tænder jeg den et lille kvarter før jeg går i bad. Så slukker jeg for den inden jeg starter badet, og de 30 liter, den indeholder, passer fint til et kort bad på godt tre minutter. Når det så begynder at blive lunkent, ved jeg at det er ved at være tid til at afslutte badet, og så sørger jeg i øvrigt for at få tømt tanken helt for lunkent vand, så jeg ikke dyrker legionella-bakterier i den indtil næste gang, jeg tænder den :)

Gregeren: Der står tømt for lunken vand. Altså han tager bad indtil det er koldt. og undlader at tænde, før næste gang. Ja det er vel lidt besparende, men det kommer jo an på hvor tit man tager bad. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hold da op - den måde at bade på ville jeg godt nok ikke kunne holde ud   Jeg synes det lyder frygteligt ubekvemt/besværligt, men sådan er vi jo så forskellige  
Noget helt andet er din "besparelse" - jeg gætter på at du smider mere varme ud hver gang du åbner hoveddøren om vinteren end ved at holde vandvarmeren tændt i en måned (helt uvidenskabeligt og udokumenteret, men bare min fornemmelse).
Dertil kommer så at du efter hvert bad skyller ca. 30 liter lunkent vand ud - vand, som det har kostet penge at varme op.
Alt i alt tror jeg regnskabet for dit setup i bedste fald går i nul, i værste fald er en både besværlig og dårlig forretning.
 
Jeg ville i øvrigt være nervøs for legionella selvom du "tømmer" beholderen for varmt vand - det lyder som om du periodisk varmer vandet op til deres yndlingstemperatur og derefter lader det køle ned så det står og "hygger" ved stuetemperatur, hvor de også har det ok. Til gengæld får du aldrig varmet op til en temperatur (>60) der kan slå dem ned. Lyder for mig som en direkte vej til problemer 

Så den korte version; Jeg ville skrue temperaturen på vandvarmeren op til normal varmtvandstemperatur og lade den være tændt både af komfort- og sundheds-mæssige årsager og med helt fin samvittighed i forhold til økonomien 
Hej, Thom :)

Ja, det er helt sikkert lidt besværligt, og jeg er sgu også lidt sær. Jeg undskylder mig med at jeg døjer med noget PTSD, som gør at jeg hele tiden har trang til at sikre mig mod både reelle og imaginære fremtidige problemstillinger, og økonomien er en af de reelle, så jeg går nogle gange lidt overboard. Men det er okay, for det er faktisk også meget sjovt at spekulere i — og uanset hvad vinder moder natur jo på det ;)

Ift. besparelsen, så er der helt klart en. Ikke kun fordi vandvarmeren ikke kører hele tiden, men også fordi mine bade kun bliver præcis 30 liter lange — og det er kortere end jeg ellers ville have stået der, for det er dejligt under den bruser, ikke mindst når man også sparer på brikketterne i brændeovnen :)

Ift. legionella, så er der så vidt jeg kan forstå ingen øget risiko her. Det svarer til at varme vand i en elkedel inden du skal bruge det, bare uden at bringe det til kogepunktet. Og der er legionella i alt vand, også det kolde. Man skal bare sørge for ikke at indånde støv fra evt. stillestående lunkent vand, når man tænder for bruseren. Hvilket aldrig vil være tilfældet her, da jeg altid afslutter badet med koldt vand — hvilket også betyder, at vandet i elvarmeren igen er koldt.

:)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis