"Old School lydjustering"

Dette har måske ikke noget at gøre med lav-det-selv, men har nogen kendskab til, om man i dagens DK kan købe en gedigen (surround)-reciever uden diverse ligegyldige, indviklede lydjusteringer, som er blevet såå moderne; altså med de "gamle" justeringer som diskant, mellemtone og bas. Punktum. 

Janp59
18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har ikke oplevet at surroundreceivere skulle have bas og diskant justering.
Det hører sig mere til egentlige stereoanlæg.
Dog har de ofte en equalizer, som jo er det samme, blot med højere opløsning/flere bånd. Du kan ofte indstille dem manuelt også, i stedet for at bruge den medfølgende mikrofon.

Hvad er det helt konkret du vil opnå med den gldags bas/mid/diskant regulering? 

Elektronikteknikeren
Det er nok også mest stereo-recievere jeg mener, men hverken til stue eller bil er de til at opdrivet-endda “kun” med equalizer
Så er der bas-boost og loudness i flere trin, SLA osv osv
Så det jeg vil opnå er mere forsimplet indstilling, som jeg havde hjemme på værelset i teenage-årene.
​På den nye måde kan man blive ved med at sidde og skrue på lortet. 


Janp59
Det første jeg lige faldt over på hifiklubben havde da bas og diskant justering.
Link

Det er Denon ret flinke til at huske. 

Elektronikteknikeren
Ok. Tak for info 😊👍

Janp59
Du har fuldstændig ret, det er pi...irriterende, man skal igennem lange indviklede menuer for at stille bassen, så skal man langt tilbage i menuerne og frem igen for at stille på diskanten. Og man blir sur og gal fordi man ikke kan huske i hvilken retning... 

Venlig hilsen
Knud
Annonce
Knudr. Det er netop det jeg vil frem til. Jeg kører bybus i det daglige, hvor der er installeret de nymodens Pioneer Mixtrax radioer. Der er 18 busser, som vi bytter på kryds og tværs. Og der er altid nogen iblandt som ikke kan få bas nok osv

Janp59
Du hiver lige sikringen til radioen før du starter på din rute, så er den nulstillet.
Det bliver du hurtigt god til👍

Elektronikteknikeren
Joh, men jeg kan efterhånden gøre det i farten. Et tryk på menu - bladre frem til audio - så videre til loudness. Indstille fra max til min. Og så til bass boost. Bladre. Indstille fra +4 til +1. As simple as that 😩
De, der sidder og kreerer den slags burde sidde ved en mixerpult i et lydstudie I stedet.

Janp59
Det er desværre nok ikke modne mennesker der tager beslutning om den slags, snarere en ung hipster pr afdeling som har "fingeren på pulsen".
Der er tilsyneladende kunder til den slags, og nogle af dem kører så også dine busser. 

Elektronikteknikeren
Nej, du har nok ret. Jeg har haft den her i ca 4 år. Købt brugt. Den har jeg aldrig helt fundet ud af at indstille på den perfekte lyd. 

Janp59
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis